Дослідження проблем фортепіанної творчості А. Аренського в наукових роботах професора Н. Усубової

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233341

Ключові слова:

Н. Усубова, А. Аренський, наукова творчість, методичні роботи, фортепіанна мініатюра, програмність, поліритміка, багатоплановість

Анотація

У статті досліджено наукову творчість видатної представниці азербайджанської фортепіанної школи XX ст., заслуженого діяча мистецтв, професора Нігяр Усубової (1914–1994). Більшу частину життя Н. Усубова присвятила педагогічній діяльності і виховала покоління талановитих піаністів. Вона зробила винятковий внесок у розвиток азербайджанської фортепіанної школи і визначення її майбутніх напрямів. У дисертаційній роботі та методичному посібнику, автором якого є Н. Усубова, відображені її педагогічні принципи. Як відомо, Н. Усубова навчалася в класі О. Гольденвейзера і написала згадані наукові твори під керівництвом видатного піаніста.

Мета дослідження – вивчення фундаментальних результатів і основних принципів виконавства в наукових працях Нігяр Усубової, присвячених фортепіанній творчості А. Аренського. У зазначених науково-дослідних роботах Н. Усубова розглянула такі питання, як особливості фортепіанної творчості видатного композитора, принципи виконання, коло образів, а також проаналізувала форму, жанр, тональність та інші аспекти і провела дослідження на тлі характерних особливостей російської музики. Зазначимо, що наукові праці Н. Усубової не публікувалися, що ще більше підвищує наукову значущість і актуальність теми.

Методологія дослідження заснована на використанні аналітичного і теоретичного аналізу, а також методу джерелознавчого дослідження (обробка архівних матеріалів). Основний принцип – вивчення і аналіз фундаментальних результатів, отриманих Н. Усубовою під час дослідження фортепіанної музики А. Аренського.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше було досліджено наукові праці видатної піаністки Нігяр Усубової, в яких відображено її підхід до фортепіанних творів А. Аренського як піаніста. Отже, ці наукові праці – цінні рекомендації для кожного піаніста, який звертається до фортепіанної творчості А. Аренського.

Висновки. Нігяр Усубова є автором двох наукових робіт і її наукова творчість присвячена  визначенню виконавських особливостей фортепіанної творчості А. Аренського, якому, на її думку, властива чіткість форми і фактури, багатство мелодійного матеріалу, що зближує його з камерною музикою П. Чайковського. Хоча композитор віддавав перевагу мініатюрним формам, зустрічаються й віртуозні п’єси, етюди, скерцо і капричіо. Ці твори зокрема вплинули на становлення творчості С. Рахманінова та О. Скрябіна. Основні характерні риси – поліфонічність, полімелодичність і поліритмічність фортепіанної фактури. Водночас Н. Усубова ґрунтовно досліджувала вплив західноєвропейських композиторів на формування творчості А. Аренського.

Біографія автора

Гюнель Ейваззаде, Бакинська музична академія імені Узеїра Гаджибейлі

Старший викладач, дисертантка

Посилання

Alekseev, A. D. (1969). Russkaya Fortepiannaya Muzyka: Konets XIX – Nachalo XX Veka [Russian Piano Music: Late 19th – Early 20th Century]. Nauka [in Russian].

Brown, D. (2001, January 20). Arensky, Anton [Antony] Stepanovich. In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.01210 .

Humbatov, V. (2020). Scientific Work of Ilham Nazarov, a Prominent Representative of the Modern Vocal Performance School of Azerbaijan. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 132-145. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219158.

Nazarov, I. (2020). Interpretation Peculiarities of Opera Arias of Azerbaijani and Western European Composers Performed by Muslim Magomayev. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 204-217. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219170.

Seyidov, T. (1988). Vidnye Deyateli Fortepiannoy Kul'tury Azerbaydzhana [Prominent Figures of the Piano Culture of Azerbaijan]. Ishyg [in Russian].

Seyidov, T. (2006). Azerbaydzhanskaya Fortepiannaya Kul'tura XX Veka [Azerbaijani Piano Culture of the 20th Century]. Azerneshr [in Russian].

Skvortsova, I. A., & Gorshkova, A. M. (2019). "Nepoddel'naya Iskrennost' Tvorchestva, Dostupnost' Soderzhaniya i Zhyvoe Chyvstvo Krasoty". Fenomen A. S. Arenskogo ["Genuine Sincerity of Creativity, Accessibility of Content and a Lively Sense of Beauty". The Phenomenon of A. S. Arensky]. Yuzhno-Rossiyskiy Muzykal'nyy Al'manakh [South-Russian Musical Anthology], 2(35), 24-29. https://doi.org/10.24411/2076-4766-2019-12004 [in Russian].

Tsypin, G. (1966). A. S. Arensky. Muzyka [in Russian].

Usubova, N. (1987). Fortepiannoe Tvorchestvo A. S. Arenskogo [Piano Creativity of A. S. Arensky] (Pt. 1) [Unpublished manuscript]. Baku Music Academy [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Ейваззаде, Г. (2021). Дослідження проблем фортепіанної творчості А. Аренського в наукових роботах професора Н. Усубової. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 89–100. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233341

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ