Особливості ладової інтонації масових сцен оперети «О олмасин, бу олсун» («Не та, так ця») У. Гаджибейлі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233340

Ключові слова:

масові сцени в опереті, ладо-мугамні особливості, ладово-інтонаційна концепція, музичні жанри, аналітичні принципи

Анотація

У статті аналізуються особливості будови масових сцен в опереті «О олмасин, бу олсун» (1910) видатного композитора Узеїра Гаджибейлі (1885–1948), який заснував азербайджанську професійну композиторську школу на початку ХХ ст. У цій, багатій на комічну образність опереті, композиторський стиль відображений в хорових сценах під впливом гармонійних речитативів і музичних патернів і аналізується як філософська сфера відображення подій в комічному плані.  Він інтерпретує розвиток оперети як жанру сучасної музики в професійних традиціях західноєвропейської музики в Азербайджані, а також особливості інтонації, які актуальні в азербайджанській народній музиці з точки зору її структури і тематичної спрямованості.

Мета дослідження – проаналізувати ладові особливості в опереті «О олмасин, бу олсун». Для цього на перший план виходить різноманіття наявних у творі образів, лінія розвитку цих образів як питання дослідження сумісності внутрішнього світу персонажів, заданих як в емоційному, так і в комічному плані. Примітно також, що тут закономірно відбивається зіставлення настроїв і інтонацій в подіях, що відбуваються в масових сценах.

Методологія дослідження ґрунтується на використанні порівняльного і історичного аналізу музичної теорії та історії музики, аксіологічного та культурологічного підходу. Принцип використання текстів в музичних сценах відображає своєрідність стилю композитора. Наш аналіз зробив важливим розгляд досліджень різних дослідників, які дотримуються принципу секуляризму.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше в опереті У. Гаджибейлі «О  олмасин, бу олсун» проведено аналіз ладових особливостей в масових сценах з  різними редакціями.  Поява цих особливостей також є прикладом для музикантів і композиторів, які працюють з музичною композицією.

Висновки. Аналіз особливостей ладових інтонацій масових сцен в опереті У. Гаджибейлі «О олмасин, бу олсун» показує ясність принципів інтонації в  азербайджанській народній музиці з точки зору відповідності образів. Цей аспект також сформував інтонаційну концепцію композитора. Музичні матеріали, які підходять для комедійної сцени композитора, пояснюють різні ситуації головного героя. Стаття звертає увагу на поєднання образів і хорового виконання, використовуваних в публічних сценах, наприклад, поєднання настрою та інтонації. Зрозуміло, що використання на публічній сцені історичної, музичної теорії, композиції, ладово-інтонаційних особливостей більше відповідає ладовій концепції, створеній композитором У. Гаджибейлі.

Біографія автора

Наїба Шахмамедова, Азербайджанська національна консерваторія

Доцент, доктор філософії з історії мистецтв

Посилання

Babayeva-Tagiyeva, A. F. (2011). Musiqi Dünyası [World of Music] [in Azerbaijani].

Gasimova, S., & Bagirov, N. (1984). Azərbaycan Sovet Musiqi Ədəbiyyatı [Azerbaijan Soviet Music Literature]. Maarif [in Azerbaijani].

Hajibeyov, U. (2007). O Olmasin, Bu Olsun [If Not That One, Then This One] [Piano score]. Çinar-cap. Rahimli, I. (2005). Azərbaycan Teatr Tarix [History of Azerbaijan Theater]. Çaşıoğlu [in Azerbaijani].

Rustamova, A. (Ed.). (2012). Azərbaycan Bəstəkarlarının Xor Əsərlərinin Təfsirində Fortepiano Müşayiətinin Rolu [The Role of Piano Accompaniment in the Interpretation of Choral Works of Azerbaijani Composers]. Mütərcim [in Azerbaijani].

Shikhaliev, I. (2015). Ladovaya Teoriya Azerbaidzhanskoi Muzyki [Modal Theory of Azerbaijani Music] [in Russian].

Shteinpress, B. S., & Yampolsky, I. M. (1966). Entsiklopedicheskii Muzykal'nyi Slovar' [Encyclopedic Music Dictionary] (2nd ed.). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Zilberkwit, M. (1988). Mir Muzyki [World of Music]. Detskaya literatura [in Russian].

Zohrabov, R. F. (1991). Muğam [Mugham]. Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatı [in Azerbaijani].

Zohrabov, R. F. (1996). Şifahi Ənənəli Azərbaycan Professional Musiqisi [Oral Traditional Azerbaijani Professional Music] [in Azerbaijani].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Шахмамедова, Н. (2021). Особливості ладової інтонації масових сцен оперети «О олмасин, бу олсун» («Не та, так ця») У. Гаджибейлі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 73–88. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233340

Номер

Розділ

ПРАКТИКА