Особливості ладової інтонації масових сцен оперети «О олмасин, бу олсун» («Не та, так ця») У. Гаджибейлі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233340Ключові слова:
масові сцени в опереті, ладо-мугамні особливості, ладово-інтонаційна концепція, музичні жанри, аналітичні принципиАнотація
У статті аналізуються особливості будови масових сцен в опереті «О олмасин, бу олсун» (1910) видатного композитора Узеїра Гаджибейлі (1885–1948), який заснував азербайджанську професійну композиторську школу на початку ХХ ст. У цій, багатій на комічну образність опереті, композиторський стиль відображений в хорових сценах під впливом гармонійних речитативів і музичних патернів і аналізується як філософська сфера відображення подій в комічному плані. Він інтерпретує розвиток оперети як жанру сучасної музики в професійних традиціях західноєвропейської музики в Азербайджані, а також особливості інтонації, які актуальні в азербайджанській народній музиці з точки зору її структури і тематичної спрямованості.
Мета дослідження – проаналізувати ладові особливості в опереті «О олмасин, бу олсун». Для цього на перший план виходить різноманіття наявних у творі образів, лінія розвитку цих образів як питання дослідження сумісності внутрішнього світу персонажів, заданих як в емоційному, так і в комічному плані. Примітно також, що тут закономірно відбивається зіставлення настроїв і інтонацій в подіях, що відбуваються в масових сценах.
Методологія дослідження ґрунтується на використанні порівняльного і історичного аналізу музичної теорії та історії музики, аксіологічного та культурологічного підходу. Принцип використання текстів в музичних сценах відображає своєрідність стилю композитора. Наш аналіз зробив важливим розгляд досліджень різних дослідників, які дотримуються принципу секуляризму.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше в опереті У. Гаджибейлі «О олмасин, бу олсун» проведено аналіз ладових особливостей в масових сценах з різними редакціями. Поява цих особливостей також є прикладом для музикантів і композиторів, які працюють з музичною композицією.
Висновки. Аналіз особливостей ладових інтонацій масових сцен в опереті У. Гаджибейлі «О олмасин, бу олсун» показує ясність принципів інтонації в азербайджанській народній музиці з точки зору відповідності образів. Цей аспект також сформував інтонаційну концепцію композитора. Музичні матеріали, які підходять для комедійної сцени композитора, пояснюють різні ситуації головного героя. Стаття звертає увагу на поєднання образів і хорового виконання, використовуваних в публічних сценах, наприклад, поєднання настрою та інтонації. Зрозуміло, що використання на публічній сцені історичної, музичної теорії, композиції, ладово-інтонаційних особливостей більше відповідає ладовій концепції, створеній композитором У. Гаджибейлі.
Посилання
Babayeva-Tagiyeva, A. F. (2011). Musiqi Dünyası [World of Music] [in Azerbaijani].
Gasimova, S., & Bagirov, N. (1984). Azərbaycan Sovet Musiqi Ədəbiyyatı [Azerbaijan Soviet Music Literature]. Maarif [in Azerbaijani].
Hajibeyov, U. (2007). O Olmasin, Bu Olsun [If Not That One, Then This One] [Piano score]. Çinar-cap. Rahimli, I. (2005). Azərbaycan Teatr Tarix [History of Azerbaijan Theater]. Çaşıoğlu [in Azerbaijani].
Rustamova, A. (Ed.). (2012). Azərbaycan Bəstəkarlarının Xor Əsərlərinin Təfsirində Fortepiano Müşayiətinin Rolu [The Role of Piano Accompaniment in the Interpretation of Choral Works of Azerbaijani Composers]. Mütərcim [in Azerbaijani].
Shikhaliev, I. (2015). Ladovaya Teoriya Azerbaidzhanskoi Muzyki [Modal Theory of Azerbaijani Music] [in Russian].
Shteinpress, B. S., & Yampolsky, I. M. (1966). Entsiklopedicheskii Muzykal'nyi Slovar' [Encyclopedic Music Dictionary] (2nd ed.). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Zilberkwit, M. (1988). Mir Muzyki [World of Music]. Detskaya literatura [in Russian].
Zohrabov, R. F. (1991). Muğam [Mugham]. Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatı [in Azerbaijani].
Zohrabov, R. F. (1996). Şifahi Ənənəli Azərbaycan Professional Musiqisi [Oral Traditional Azerbaijani Professional Music] [in Azerbaijani].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Наїба Шахмамедова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.