Карильйон: історія і виконавські можливості музичного інструмента, його «філософія» і перспективи розвитку в українській культурі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233338

Ключові слова:

карильйон, дзвонове і карильйонне мистецтво, звуковий ансамбль карильйону та бандур, карильйон в українській музичній культурі, українське музичне виконавство

Анотація

У статті зосереджено увагу на історії походження, специфіці звуковидобування, філософії виконавських можливостей карильйону – європейського музичного інструмента, що в останні десятиліття набуває активного поширення і в Україні.

Мета дослідження – аналіз історії походження карильйону, його конструкції, технічних і  виразових засобів звуковидобування та музичної репрезентації композиторської й виконавської творчості.

Методологія дослідження. У статті використано історичний, аксіологічний, музикознавчий та культурологічний підходи та відповідні їм методи. Історико-хронологічний метод використаний для розгляду історії походження, етапів поширення карильйону у Європі й світі, аксіологічний – для визначення мистецької і  психотерапевтичної цінності дзвонового (карильйонного) звучання, музикознавчі та культурологічні методи сприяють різностороннім аспектам аналізу місця і значення карильйону в українському звуковому просторі.

Наукова новизна дослідження. Здійснено історичну ретроспективу поширення карильйону, введено до наукового обігу українського музикознавства узагальнення щодо його конструктивних, мелодико-інтонаційних, технічних, образно-художніх властивостей, зокрема в українському звуковому просторі.

Висновки. Проаналізовано історію створення стаціонарних і пересувного карильйонів в Україні, етапи входження зазначеного музичного інструмента в український звуковий простір, характер виконуваного на ньому репертуару, педагогічні й виконавські аспекти його популяризації. Зазначено динаміку Міжнародного фестивалю дзвонового і карильйонного мистецтва «Дзвони Ясної Гори єднають усіх». Відзначено виконавські можливості тембрального поєднання карильйону з іншими інструментами та співацькими голосами. Виокремлено й проаналізовано технічну й виразову значущість синтезування карильйону та ансамблю бандуристок. Запропоновано фактурну варіативність ансамблевого поєднання карильйону і ансамблю бандуристів, можливостей тематичного і жанрового розширення репертуару.

Біографії авторів

Віолетта Дутчак, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Доктор мистецтвознавства, професор

Ірина Рябчун, Київська Академія мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Denyn, J. 2010). Sobranie Sochinenii [Collected Works] [in Russian].

Guseva, A. (2011). Muzyka Kolokolov: Evropa i Rossiya [Bell Music: Europe and Russia]. In Kolokol'nyi Zvon kak Fenomen Slavyanskoi Kul'tury: Istoriya i Sovremennost' [Bell Ringing as a Phenomenon of Slavic Culture: History and Modernity]. Belarusian Orthodox Church [in Russian].

Haazen, J. (2008a). Karil'on [Carillon] (Pts. 1-2). Saint Petersburg State University, Koninklijke Beiaardschool "Jef Denyn" [in Russian].

Haazen, J. (2008b). Werkboek Beiaardschriftuur. Hoe kan het Beter? [Workbook Carillon Scripture. How Can it be Better?]. Koninklijke Beiaardschool "Jef Denyn" [in Dutch].

Kindratiuk, B. (2005). Dukhovne Zdorovia Shkoliariv i Muzyka Dzvoniv: Etnopedahohichnyi Aspect [Spiritual Health of Schoolchildren and Music of Bells: Ethnopedagogical Aspect]. Lileia-NV [in Ukrainian].

Kindratiuk, B. (2012). Dzvonarska Kultura Ukrainy [Bell Ringing Culture of Ukraine] (Yu. Yasinovskyi, Ed.). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University Publishing [in Ukrainian].

Lehr, A. (1997). Campanologie: Een Leerboek over Klank en Toon van Klokken en Beiaarden [Campanology: A Textbook on the Sound and Tone of Bells and Carillons]. Koninklijke Beiaardschool [in Dutch].

Peery, P. (1948). Chime and Electronic Carillons: Modern Tower Bells. J. Day Co.

Roessel, N. (1998). History of a Family of Bellfounders. Vijf eeuwen klokkenkunst te Mechelen: Tentoonstellingscatalogus 27 juni-30 september 1998. Koninklijke Beiaardschool "Jef Denyn" [in Dutch].

Van Eyck, J. (2010). Beiaard. Carillon. Karylon. Saint Petersburg State University, Royal Carillon School "Jef Denyn" (International Institute of Carillon Art) [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Дутчак, В., & Рябчун, І. (2021). Карильйон: історія і виконавські можливості музичного інструмента, його «філософія» і перспективи розвитку в українській культурі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 45–60. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233338

Номер

Розділ

ПРАКТИКА