Про порівняльний аналіз культур євразійського регіону

Автор(и)

  • Рена Мамедова (Сарабська) Інститут архітектури і мистецтва Національної академії наук Азербайджану, Azerbaijan https://orcid.org/0000-0003-3269-8960

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233336

Ключові слова:

мистецтво, культура, Євразія, тип, формула, етногенез, етнологія, порівняння

Анотація

Стаття присвячена дослідженню концепції євразійства в контексті порівняльного мистецтвознавства. У представленій статті підкреслюється, що в сучасному мистецтвознавстві необхідні методологічні новації, які відкриють особливості не тільки національної специфіки музики, а й параметри її діалогу з іншими культурами.

У статті розглядається поняття музичного генотипу – аналога вродженої програми, яка визначає вектори еволюції художньої культури. Унаслідок чого можливо визначити як етнокультурні універсалії, так і специфіку регіонально обумовлених властивостей культури.

Мета дослідження – визначення порівняльних параметрів євразійської культури.

Методологія дослідження. Принципове значення має метод історизму, здатний розкрити логіку історичного мислення. Перспектива використання методу історизму укладена в можливості підійти до складнішого цілого євразійської культури в її історичному русі, в єдності і розвитку її складових частин. За різноманітністю регіональних проявів шикуються магістральні, загальні лінії історичного розвитку Євразії.

Наукова новизна дослідження полягає в формуванні ряду положень порівняльного аналізу. Наприклад, поняття про геноформулу, типологічний ряд.

Висновки. Сформульована в статті категорія геноформули є історично обумовленою знаковою функцією культури. Геноформула породжена колективним досвідом етносу і  має семантичне значення. Водночас вона визначає конкретний тип звуковисотності, який забезпечує життєздатність музики і здійснює ідентичність культури.

Біографія автора

Рена Мамедова (Сарабська), Інститут архітектури і мистецтва Національної академії наук Азербайджану

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Alekseev, E. E. (1986). Rannefol'klornoe Intonirovanie: Zvukovysotnyi Aspect [Early Folklore Intonation: Pitch Aspect]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Alkon, E. M. (2002). Muzykal'noe Myshlenie Vostoka i Zapada: Kontinual'noe i Diskretnoe [Music Thinking of East and West: Continuity and Discontinuity] [Abstract of DSc Dissertation]. Russian Institute of Art History, Vladivostok [in Russian].

Aranovsky, M. G. (1991). Sintaksicheskaya Struktura Melodii [The Syntactic Structure of the Melody]. Muzyka [in Russian].

Eldarova, E. M. (1984). Iskusstvo Ashygov Azerbaidzhana [The Art of the Ashygs of Azerbaijan]. Ishyg [in Russian].

Goshovsky, V. L. (1971). U Istokov Narodnoi Muzyki Slavyan: Ocherki po Muzykal'nomu Slavyanovedeniyu [At the Origins of Folk Music of the Slavs: Essays on Musical Slavic Studies]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Hajibeyli, U. (1985). Osnovy Azerbaidzhanskoi Narodnoi Muzyki [Fundamentals of Azerbaijani Folk Music]. Yazychy [in Russian].

Kharlap, M. G. (1972). Narodno-Russkaya Muzykal'naya Sistema i Problema Proiskhozhdeniya Muzyki [Folk-Russian Musical System and the Problem of the Origin of Music]. In S. Yu. Neklyudov (Comp.), Rannie Formy Iskusstva [Early Art Forms] (pp. 221-273). Iskusstvo [in Russian].

Medushevsky, V. V. (1993). Intonatsionnaya Forma Muzyki [The Intonational Form of Music]. Kompozitor [in Russian].

Smirnov, A. V. (2009). O Podkhode k Sravnitel'nomu Izucheniyu Kul'tur [On the Approach to the Comparative Study of Cultures]. St. Petersburg University of the Humanities and Social Sciences [in Russian].

Yusfin, A. G. (1987). Logika Melodicheskogo Myshleniya v Usloviyakh Nestabil'nogo Teksta [The Logic of Melodic Thinking in the Context of an Unstable Text]. In D. A. Rashydova & T. B. Gafurbekov (Comps.), Traditsii Muzykal'nykh Kul'tur Narodov Blizhnego, Srednego Vostoka i Sovremennost' [The Traditions of the Musical Cultures of the Peoples of the Near and Middle East and the Present] (pp. 96-102.) Sovetskii kompozitor [in Russian].

Zemtsovsky, I. I. (1980). Problema Varianta v Svete Muzykal'noi Tipologii (Opyt Etnomuzykovedcheskoi Postanovki Voprosa) [The Problem of Variant in the Light of Musical Typology (Experience of Ethnomusicological Formulation of the Question)]. In V. E. Gusev (Comp.), Aktual'nye Problemy Sovremennoi Fol'kloristiki [Actual Problems of Modern Folklore] (pp. 36-50). Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Мамедова (Сарабська), Р. (2021). Про порівняльний аналіз культур євразійського регіону. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 34–44. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233336

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ