Шляхи розвитку хормейстерського мистецтва в Азербайджані
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233335Ключові слова:
азербайджанська музична культура, диригент, хормейстер, національне оперне мистецтво, колективАнотація
Стаття присвячена історії розвитку хорової музики в Азербайджані і висвітленню шляхів формування хормейстерського мистецтва. Розвиток хорового мистецтва в Азербайджані почався з формування композиторської творчості. Поява першої опери, включення класичних хорових зразків і формування колективу для її виконання розцінюється як перший крок у цій галузі. Пізніше поява професійних хорових колективів, розвиток оперного жанру, а також діяльність музичних навчальних закладів ознаменували новий етап розвитку. Це дозволило сформувати як хорові музичні жанри, так і напрями диригентського мистецтва (оперний хормейстер, який очолює хоровий колектив, хормейстер капели).
Мета дослідження – висвітлити становлення та вивчити шляхи розвитку хормейстерського мистецтва в Азербайджані, дослідити творчий шлях професійних оперних хормейстерів.
Методологія дослідження заснована на історико-теоретичних засадах, за допомогою яких розглянуто позицію хорового мистецтва в музичній культурі Азербайджану, історію становлення хормейстерського мистецтва. Теоретико-методологічну основу дослідження склали наявні в цій галузі роботи російських і азербайджанських музикознавців.
Наукова новизна дослідження пов’язана з тим, що вперше в Азербайджані комплексно висвітлено шляхи розвитку хормейстерського мистецтва.
Висновки. Залучення до дослідження азербайджанського хорового мистецтва і вивчення питання в аспекті формування диригентського і хорового мистецтва показали, що розвиток цієї галузі пов’язаний насамперед з композиторською творчістю. Створення класичних зразків хорової музики пов’язане з оперним жанром, тому мистецтво диригування та хормейстера вступило в фазу свого формування. У професійному напряму розвиток хормейстерського мистецтва відбувався паралельно і у взаємодії з диригентським мистецтвом, а також був пов’язаний з високим рівнем організації музичної освіти в країні. В Азербайджані зародилося ціле покоління професійних хормейстерів, як-от Е. Новрузов, Б. Векілова, С. Агаєва, Н. Марданов, Н. Набієв, З. Ісмаїлова. Я. Адигезалов, Г. Іманова, Л. Mамедова, Д. Джафаров, Ю. Кухмазова, С. Гаджиєва та ін. Проте, такі області хормейстерського мистецтва, як капела і оперний хормейстер, також розвивалися у своєму власному контексті.
Посилання
Abdulzade, J. (2015). Tvorcheskaya Deyatel'nost' B. Vekilovoi i Sovremennoe Khorovoe Ispolnitel'stvo [Creative Activity of B. Vekilova and Contemporary Choral Performances]. Konservatoriya [Conservatory], 3, 73-78 [in Russian].
Akhundova, G. (2016). Azərbaycanin Görkəmli Dirijorlari və Xormeysterləri [Prominent Conductors and Choirmasters of Azerbaijan]. ADPU [in Azerbaijani].
Hajibeyov, U. A. (1985). Selected works. Yazichi [in Azerbaijani].
Hajiyeva, S. I. (2014). Khorovye Sochineniya Azerbaidzhanskikh Kompozitorov XX Veka [Choral Compositions of Azerbaijani Composers of the 20th Century]. RCSS NANA [in Russian].
Hasanova, S., & Mahmudova, G. (2017). Azərbaycanda Dirijor Sənətinin İnkişafında Cavanşir Cəfərovun Rolu [The Role of Javanshir Jafarov in the Development of the Art of Azerbaijani Conducting]. Konservatoriya [Conservatory], 4, 29-33 [in Azerbaijani].
Mamedova (Farajeva), L. (2013). Yarkii Predstavitel' Muzykal'noi Kul'tury Azerbaidzhana (Lyaman Atakishieva) [A Prominent Representative of the Musical Culture of Azerbaijan (Lyaman Atakishiyeva)]. Musiqi Dünyas [World of Music], 1, 24-29 [in Russian].
Mamedova, L. M. (2010). Khorovaya Kul'tura Azerbaidzhana [Choral Culture of Azerbaijan]. Adiloglu [in Russian].
Musin, I. A. (2006). Yazyk Dirizherskogo Zhesta ]The Language of the Conductor’s Gesture]. Muzyka [in Russian].
Qafarova, Z. H. (2009). Ramiz Mustafayev. Sada [in Azerbaijani].
Yerzhemsky, G. L. (1988). Psikhologiya Dirizhirovaniya [Psychology of Conducting]. Muzyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Лейла Залієва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.