Аналіз опери Ахмета Аднана Сайгуна «Керем»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233334

Ключові слова:

опера, модальна структура, містика, політональність, основи народної музики

Анотація

У статті аналізується музична мова опери Ахмета Аднана Сайгуна «Керем». Ахмет Аднан Сайгун народився в період Османської імперії і жив в новоствореній Турецькій Республіці, був одним із засновників турецької школи композиторства та «Турецької п’ятірки». Композитор приділяв значну увагу народній творчості, національним цінностям, тому у його творах завжди присутня народна музика і фольклор.

Мета дослідження – аналіз суфійських мотивів в сценах опери.  Переважно приділяється увага музичній драматургії і гармонійним аспектам опери, які безпосередньо відображають турецький фольклор і музичну культуру загалом.

Методологія дослідження полягає у розв’язанні науково-теоретичної проблеми. Застосовано ряд теоретичних і аналітичних методів, що виділяють принцип використання літературного тексту в музичних сценах, які містять вислови, що відображають в суфізмі «возз’єднання з Творцем». При пошуку інформації використовувалися методи аксіологічної концепції культури, що дозволило виділити характерні ознаки турецької музики.

Наукова новизна дослідження. Вперше розглянуто відображення релігійних особливостей на основі народної музики, зокрема на основі ладової структури і макамів, аналізі містичних мотивів опери, в поєднанні з сучасними музичними засобами.

Висновки.  Опера Ахмета Аднана Сайгуна «Керем» – одне з рідкісних витворів, що засноване на суфійській філософії. Відзначено чітке відображення основної думки суфійської філософії в «Керем», згідно з якою страждання шукача істини знаменуються поверненням до неї. Шлях світла – це шлях Аллаха. Композитор, щоб показати унікальний колорит і характер Анатолії, побут і звичаї людей, використовував характерну для турецької музики ладову та ритмічну структуру. В результаті дослідження ми бачимо, як в «Керем» автор з ентузіазмом і захопленням працює над національними цінностями в усіх аспектах опери.

Біографія автора

Айсель Асадова, Бакинська музична академія імені Узеїра Гаджибейлі

Докторант

Посилання

Akdoğan, B. (2009). Mevlevilik ve Musiki [Mevlevi and Music]. Rağbet Yayınlar [in Turkish].

Altar, J. M. (2001). Opera Tarihi [History of Opera]. Pan Yayıncılık [in Turkish].

Gönen, G. B. (2008). Çağdaş Türk Opera Sanatının Içinde Ahmed Adnan Saygun Operalarının Dramaturjik Açıdan Incelenmesi [A Dramaturgical Analysis of Ahmed Adnan Saygun's Operas in Contemporary Turkish Opera Art] [Master's Thesis]. Fine Arts Institute, Ankara [in Turkish].

Gun, A. (1991). Operada Dil Sorunu ve Kerem Üstüne Düşünceler [Language Problem in Opera and Thoughts on Grace] [Booklet]. İstanbul Devlet Opera ve Balesi [in Turkish].

Kolçak, O. (2005). Ahmet Adnan Saygun. Kastaş Yayınları [in Turkish].

Kürkçüoğlu, S. (2006). A. Adnan Saygun ve Kerem Opera [A. Adnan Saygun and Kerem opera] [Master's Thesis]. Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul [in Turkish].

Refiğ, G. (2012). Özsoy Operasi – Atatürk ve Adnan Saygun [Özsoy Opera – Atatürk and Adnan Saygun]. Boyut Yayın Grubu [in Turkish].

Tuzlu, A. (2019). Türk Operasını Oluşum Süreci ve Ahmet Adnan Saygun'un Özsoy Operasının Analizi [The Formation Process of Turkish Opera and Analysis of Ahmet Adnan Saygun's Özsoy Opera] [Master's Thesis]. Hacettepe University, Ankara [in Turkish].

Voronova, T. (2020). Praktychne Znachennia Slovesnoi Skladovoi Opery v Konteksti Rozvytku Rezhyserskoho Teatru XX–XXI stolit [Practical Significance of the Opera’s Verbal Component in the Context Regarding the Development of Director’s Theatre in the 20–21st Centuries]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Kultury i Mystetstv. Seriia: Muzychne Mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 3(2), 146-155. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219160 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Асадова, А. (2021). Аналіз опери Ахмета Аднана Сайгуна «Керем». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233334

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ