Стилістичні особливості жанру обробки в фортепіанній творчості Чжан Чжао

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219169

Ключові слова:

китайська музика, фортепіанна п’єса, жанр, обробка, народна пісня, традиції

Анотація

Представлене дослідження присвячене висвітленню стилістичних особливостей жанру обробки в фортепіанній творчості Чжан Чжао. Творчість Чжан Чжао спрямована на збереження традиційного музичного мистецтва Китаю та популяризацію його на світовій музичній арені. З цієї точки зору жанр обробки в творчості Чжан Чжао займає особливе місце. Як матеріал для обробки композитор обрав народні пісні різних етносів, що населяють територію КНР. Однак методи обробки цих пісень, незалежно від їх національної приналежності, дуже близькі. Аналіз фортепіанних п’єс в жанрі обробки продемонстрував прихильність композитора до певних засобів.

Мета дослідження – визначити палітру засобів, яку використовує композитор Чжан Чжао у своїх фортепіанних п’єсах, написаних в жанрі обробки.

Методологією дослідження є комплексний підхід, в руслі якого використані методи культурологічного, історичного, порівняльного та музично-теоретичного аналізу: цілісний, стильовий, жанровий. Окрім того, використано метод активної ілюстрації (термін О. Вязкової), націлений на підтвердження розглянутих положень через залучення значного наочного матеріалу у вигляді нотних прикладів, поетичних текстів, ілюстрацій. Теоретико-методологічну основу концепції склали праці загального характеру, в яких висвітлюються питання теорії стилю, в тому числі національного.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому вперше виявлено характерні стилістичні риси фортепіанних п’єс в жанрі обробки композитора Чжан Чжао.

Висновки. Аналіз фортепіанних п’єс Чжан Чжао продемонстрував, що більшість цих творів має структуру з опорою на дворазове проведення теми і невеликий заключний розділ. Головними засобами розвитку автор найчастіше обирає фактурні і регістрові зміни, тобто ті засобі, які сприяють збереженню оригінального тематичного матеріалу. Велику роль у багатьох фортепіанних обробках Чжан Чжао грає остинато партії супроводу. При цьому переважання певних методів розвитку в проаналізованих п’єсах не виключає наявність інших засобів перетворення. Їх вибір визначається прагненням, по-перше, зберегти в обробці максимально близьке до оригіналу звучання тематичного матеріалу, по-друге, розкрити всю палітру виразного потенціалу тематизму в кожній конкретній п’єсі.

Біографія автора

Chen Qianqiu, Бакинська музична академія імені Узеіра Гаджибейлі

Докторант

Посилання

Duan, W. (2016). "Zhèn nánshān yáo sān shǒu" chuàngzuò zhōng de wénhuà tǐxiàn yǔ chuàngxīn fāzhǎn [Cultural Embodiment and Innovative Development in the Creation of "Three Songs of Zhennan Mountain"]. Journal of Beihua University (Social Science), 17(3), 133-136 [in Chinese].

Hong, Y. (2015). Tóng qn zhōng de fěn mò rénshēng. Zhāng Cháo gāngqín zuòpǐn “píhuáng” xìqǔ yuánsù fēnxī [Reflection of Chongqing life. Analysis of opera elements in the piano piece by Zhang Zhao "Pi Huang"]. Music Creation, 12, 116-118 [in Chinese].

Hongwei, Z. (2016). Róng gǔ zhù jīn, zhōngxī hébì [The fusion of ancient and modern, the combination of Chinese and Western in the "Chinese Dream" Zhang Zhao]. Research Institute of Harmony, 2, 33-36 [in Chinese].

Jing, Q. (2015). Yě tán Zhāng Cháo gāngqín qǔ "píhuáng" de chuàngzuò tèsè jīyú duì zuòpǐn zhōng jīngjù yīnyuè yuánsù de fēnxī [An examination of the creative features of the piano play by Zhang Zhao "Pi Huang" based on an analysis of the musical elements of Beijing operas]. Journal of Huzhou Teachers College, 37(9), 9 [in Chinese].

Jin-Lan, C. (2006). Chéngzhǎng de gǎnwù – xī qīngnián zuòqǔ jiā Zhāng Cháo de "biànzòuqǔ" [Comprehension of Growing – Analysis of the "Variation" by Young Composer Zhang Zhao]. Journal of the Central University for Nationalities (Philosophy and Social Sciences Edition), 4, 130-132 [in Chinese].

Martynov, V. (2003). Vremja i prostranstvo kak faktor muzykal'nogo formoobrazovanija [Time and Space as a Factor of Musical Formation]. In K. V. Sel'chenok (Comp.), Psihologija hudozhestvennogo tvorchestva [Psychology of artistic creativity] (pp. 130-144.). Harvest [in Russian].

Nie, Y. (2015). Pǔxiě zhōngguó "gāngqín mèng", zhùjiù dōngfāng wénmíng de cháoshèng zhī lù–fǎng zhōngguó zhùmíng zuòqǔ jiā Zhāng Cháo [Creating the "Chinese Dream" for piano. On the way to asserting the role of Eastern civilization] [Interview with Zhang Zhao, the famous Chinese composer]. Music, 3, 32-34 [in Chinese].

Vinogradova, E. V., & Zhelohovcev, A. N (n.d.). Kitajskaja muzyka [Chinese music]. Belcanto.ru. https://www.belcanto.ru/kitmusic.html [in Russian].

Zhang, G. (2019). Kompozitor Chzhao Chzhan: vzgljad na razvitie sovremennoj kitajskoj fortepiannoj muzyki [Composer Zhang Zhao: a look at the development of contemporary Chinese piano music]. Problems of Interaction Between Arts Pedagogy and the Theory and Practice of Education, 52, 85-100. https://doi.org/0.34064/khnum1-52.06 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-18

Як цитувати

Qianqiu, C. (2020). Стилістичні особливості жанру обробки в фортепіанній творчості Чжан Чжао. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 3(2), 189–203. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219169

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ