Історія розвитку орнаментики в музиці, принципи її формування та стиль виконання
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219167Ключові слова:
орнаментика, Бароко, клавірна музика, стиль, фортепіано, прикраса, виконанняАнотація
У статті досліджується історія розвитку орнаментики в клавірній музиці, принципи її формування та стилі виконання. Попри те, що орнаментика зазнавала різноманітних змін за змістом залежно від періоду, вона є одним з основних засобів вираження клавірної музики. Орнаментика проявляється в різних формах та є не тільки прикладом прикраси, а й виступає в ролі основного компонента в створенні твору. Також прикраси мають істотну вагу як естетичний чинник.
Мета дослідження полягає в розгляді принципу історичного розвитку орнаментики, класифікуванні її видів та визначенні ролі в музиці. Водночас, в рамках проведеного дослідження, вноситься ясність в поняття про стиль орнаментики в клавірній музиці Західної Європи.
Методологія дослідження базується на комплексному музично-аналітичному, теоретичному та історичному аналізі, узагальненні наукової літератури музикознавців Західної Європи й Росії на тему орнаментики.
Наукова новизна дослідження. Вперше, в рамках музикознавства Азербайджану, досліджено особливості, принципи виконання орнаментики в західноєвропейській клавірній музиці.
Висновки. Орнаментика має важливе значення для клавірної музики Західної Європи і виступає в ролі її основного засобу вираження. Її розвиток в клавірній музиці безпосередньо пов'язаний з мистецтвом імпровізації, в якому прикраси вважаються головним засобом вираження. Орнаментика є не тільки прикрасою мелодії – поряд зі структурою вона відіграє важливу роль для створення ритмічної будови твору, художнього змісту твору, форми та фактури. Музикознавці розглядали орнаментику у різних аспектах і класифікували її в різноманітних формах. У сучасний період орнаментика підрозділяється на дві групи: у вигляді прикрас і вільна орнаментика.
Однією з основних особливостей клавірної музики Західної Європи є те, що вона відображає в собі музичні традиції того періоду. Відзначимо, що орнаментика в клавірній музиці пройшла етап свого високого розвитку в епоху Бароко. Основною характерною особливістю тут виступає відсутність регламентації орнаментики, її зміна залежить від школи, стилю виконання. Але пізніше поняття стилю в прикрасах було втрачено. Так, в епоху Класицизму прикраси вже регламентувалися і була прийнята загальна система прикрас в європейській клавірній музиці.
Посилання
Bach, C. P. E. (2005). Opyt Istinnogo Iskusstva Klavirnoy Igry [Experience of the True Art of Keyboard Performance] (E. Yushcshkevich, Trans.). Early Music [in Russian].
Beyschlag, A. (1978). Ornamentika v Muzyke [Ornamentation in Music] (Z. Vizel, Trans.). Muzyka [in Russian].
Couperin, F. (1937). Izbrannye P'esy dlya Klavesina [Selected Pieces for Clavecine] (O. A. Serova- Khortik, Trans.). Muzyka [in Russian].
Dadelsen, G. von. (1966). Verzierungen [Ornaments]. In Musik in Gesichte und Gegenwart (Vol. 13, pp. 1526-1527). Bärenreiter-Verlag [in German].
Druskin, M. (1960). Klavirnaya Muzyka Ispanii, Anglii, Niderlandov, Frantsii, Italii, Germanii XVI-XVIII Vekov [Keyboard Music of Spain, England, the Netherlands, France, Italy, Germany of the XVI-XVIII Centuries]. Gosmuzizdat [in Russian].
Genike, R. (1896). Istoriya Fortepiano v Svyazi s Istoriey Fortepiannoy Virtuoznosti i Literatury [The History of the Piano in Connection with the History of Piano Virtuosity and Literature] (Pt. 1). P. Yurgenson [in Russian].
Harnoncourt, N. (2009). Muzyka Yazykom Zvukov: Put' k Novomu Ponimaniyu Muzyki [Music by the Language of Sounds: The Path to a New Understanding of Music] (I. Prikhod'ko, Trans.). N.p. [in Russian].
Jacobi, E. (1967). Verzierungen [Ornaments]. In Riemann Musik Lexikon. B. Schott's Sohne [in German].
Leichtentritt, H. (1908-1909). Zur Verzierungslehre [To the Ornament Doctrine]. In Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft [Edited Volumes of the International Music Society] (Vol. 10, pp. 613-633). Breitkopf & Hartell [in German].
Mikhailov, M. K. (1965). O Ponyatii Stilya v Muzyke [Regarding the Concept of Style in Music]. Voprosy Teorii i Estetiki Muzyki, 4, 16-28 [in Russian].
Neumann, F. (1988). Interpretation Problems of Ornament Symbols and Two Recent Case Histories: Hans Klotz on Bach, Faye Fergusonon Mozart. Performance Practice Review, 1(1), Article 7. https://doi.org/10.5642/perfpr.198801.01.7.
Ornamentika [Ornamentation]. (1955). In Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [Great Soviet Encyclopedia] (Vol. 31, pp. 216-217). Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [in Russian].
Sadie, J. A. (Ed.). (1990). Companion to Baroque Music. University of California Press.
Williams, P., & Ledbetter, D. (n.d.). Continuo [basso continuo]. In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06353.
Yurovskiy, A. (1945). Frantsuzskaya Muzykal'naya Ornamentika [French Musical Ornamentation] [Doctoral Dissertation]. Moscow [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Гюнель Бакірова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.