Майстерність виконавської артикуляції на роялі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219166Ключові слова:
виконавська артикуляція, фортепіанно-виконавське мистецтво, А. Скрябін «Прелюдії», азербайджанський піаніст Фархад БадалбейліАнотація
На основі проведеного наукового дослідження, присвяченого проблемі артикуляції в фортепіанно-виконавському мистецтві, узагальнено її основні положення. Автор виявляє два взаємопов’язаних аспекти в досягненні виконавської артикуляції. Різна функціональність цих аспектів дозволяє представити музичну артикуляцію у двох видах: як авторську (або редакторську) і як виконавську. Авторська артикуляція – це першооснова, об’єктивна і незмінна даність, закодована в нотному тексті думка, а виконавська артикуляція – це похідне, суб’єктивне, нескінченно пізнаване і відтворюване виконавцем мистецтво.
Мета дослідження – вивчення проблеми артикуляції у виконавській діяльності сучасних азербайджанських піаністів.
Методологія дослідження. Процес дослідження артикуляції здійснювався за допомогою методів аналізу, синтезу та узагальнення на основі прослуховування виконавських записів фортепіанних творів, різних за стилем і формою.
Наукова новизна дослідження визначається тим, що вперше на основі історичного та науково-теоретичного аналізу даної проблеми формулюється поняття артикуляції як об’єктивної даності нотного тексту і як суб’єктивного відтворення в процесі інтерпретації музики, тобто як авторської, редакторської і як виконавської. Вперше проводиться аналогія між знаками пунктуації в мові й знаками музичної пунктуації, здійснюваних піаністом в процесі виконання. Вводяться такі розділові знаки, як музичні: крапка, три крапки, кома, вигук, питання.
Висновки. Визначено провідну роль авторської (редакторської) і виконавської артикуляції в процесі інтерпретації музики, а також засобів музичної пунктуації, які значною мірою впливають і обумовлюють майстерність в досягненні драматургічної цілісності твору. Підкреслено особливу творчу роль музиканта-виконавця в створенні виконавської артикуляції, що спирається на глибоке пізнання авторської або редакторської артикуляції, даної в нотному тексті (legato, legatissimo, non legato, staccato, marcato, tenuto, accent). Обґрунтовано висновок про те, що майстерність виконавської артикуляції знаходиться в прямій і послідовній залежності від вивчення та аналізу нотного тексту – чим глибше і ширше пізнання виконавця, тим більше варіантів творчих прочитань-інтерпретацій він створює.
Посилання
Asafyev, B. (1971). Muzykal'naya forma kak protsess [Musical Form as a Process] (Book 1-2). Muzyka [in Russian].
Braudo, I. (1973). Artikulyatsiya: (O proiznoshenii melodii) [Articulation: (About the Pronunciation of the Melody)] (2nd ed.). Muzyka [in Russian].
Bulatova, L. B. (1991). Stilevye cherty artikulyatsii v fortepiannoi muzyke XVIII – pervoi poloviny XIX veka [Style Features of Articulation in Piano Music of the 18th – First Half of the 20th Centuries]. Muzyka [in Russian].
Delson, V. Yu. (1966). Genrikh Neigauz [Heinrich Neuhaus]. Muzyka [in Russian].
Golubovskaya, N. I. (2004). Ob artikulyatsii fortepiannykh proizvedenii Motsarta [About Articulation of Mozart's Piano Works]. In A. M. Merkulov (Comp.), Kak ispolnyat' Motsarta [How to Perform Mozart] (pp. 57-66). Klassika-XXI [in Russian].
Khentova, S. M. (1961). Margarita Long [Marguerite Long]. Muzgiz [in Russian].
Kislitcyn, N. A. (2009). Proiznoshenie, artikulyattsiya, shtrikh – metamorfozy ponyatii v nauke i muzykal'noi praktike [Pronunciation, Articulation, Stroke – Metamorphosis of Concepts in Science and Musical Practice]. Vestnik Chelyabinskogo Gosudarstvennogo Universiteta. Seriya: Filologiya. Iskusstvovedenie, 37, 182-186 [in Russian].
Sokol, A. V. (1996). Teoriya muzykal'noi artikulyatsii [Musical Articulation Theory]. OKFA [in Russian].
Sokol, A. V. (2007). Ispolnitel'skie remarki, obraz mira i muzykal'nyi stil' [Performing Directions, Image of the World and Musical Style]. Moriak [in Russian].
Titov, Y. S. (2002). Teoreticheskie osnovy muzykal'noi artikulyatsii [Theoretical Foundations of Musical Articulation] (Abstract of PhD Dissertation). Rostov State Rachmaninov Conservatory, Rostov-on-Don [in Russian].
Valeyeva, F. H. (2007). Razvitie artikulyatsiionnogo masterstva muzykanta-instrumentalista v protsesse ispolnitel'skoi podgotovki na etape vysshego professional'nogo obrazovaniya [The Development of the Articulatory Skills of an İnstrumental Musician in the Process of Performing Training at the Stage of Higher Professional Education] (Abstract of PhD Dissertation). Ural State Pedagogical University, Yekaterinburg [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наргіз Кенгерлі-Наджафова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.