Екстенсивні та інтенсивні прояви діяльнісного універсалізму творчої особистості: Ренесанс, Бароко, Класицизм
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219157Ключові слова:
універсальна творча особистість, провідна та допоміжна діяльність, структура діяльнісного універсалізму, кумулятивний тип діяльнісного універсалізму, системно-інтегративний тип діяльнісного універсалізмуАнотація
Запропоноване дослідження присвячене феномену універсальної творчої особистості, розглянутому в аспекті діяльнісного універсалізму.
Мета дослідження – визначити й схарактеризувати особливості діяльнісного універсалізму творчої особистості в музичній культурі Ренесансу, Бароко та Класицизму.
Методологія дослідження – авторський діяльнісно-структурний метод, що поєднує низку психологічних та мистецтвознавчих підходів до вивчення універсальної творчої особистості.
Наукова новизна дослідження полягає у розробці та апробації теорії діяльнісного універсалізму творчої особистості.
Висновки. У дослідженні простежено основні тенденції діяльнісного універсалізму особистості в ряді культур європейської традиції, доведено, що кумулятивний тип творчого універсалізму пов’язаний з типом музиканта-майстра, а синтетично- інтегративний – з типом музиканта-творця; з’ясовано сутність феномена універсальної творчої особистості Нового Часу; виявлено переламну функцію опери у становленні універсалізму особистості Нового Часу та роль Ж. Ф. Рамо як прототипа класичного універсала. Уточнено: зміст поняття універсальної творчої особистості; роль провідної та допоміжної діяльності у визначенні типу універсальної творчої особистості, а також роль універсальної творчої особистості і типів діяльнісного універсалізму в музично- історичному процесі. Загальне теоретичне значення роботи зумовлено розробкою структурно-типологічного, функціонального та індивідуального аспектів феномена діяльнісного універсалізму; застосуванням інтердисциплінарного підходу до осмислення універсальної творчої особистості. Доведено, що формування універсальної особистості у ХV–XVI століттях відзначене тенденціями екстенсивної полідіяльнісності та структурної невпорядкованості, у XVII–XVIII століттях – інтенсифікації та тяжіння до монодіяльнісності, і увесь цей час – домінування виконавства.
Посилання
Alekseev, A. D. (1988). Istoriya fortepiannogo iskusstva [History of Piano Art] (Pts. 1-2; 2nd ed.). Muzyka [in Russian].
Batanov, V. Yu. (2016). Universalizm kompozitorskoi lichnosti v muzykal'nom iskusstve XX – nachala XXI st. [The Universalism of the Composer's Personality in the Musical Art of the XX – early XXI Centuries] (PhD Dissertation). Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Odessa [in Russian].
Chekan, Yu. (n.d.). Khudozhnii kerivnyk: Yevhen Savchuk [Music Director: Yevhen Savchuk]. The National Choir of Ukraine "Dumka". http://www.dumkacapella.com.ua/yevhen-savchuk [in Ukrainian].
Goncharenko, N. V. (1991). Genij v iskusstve i nauke [A Genius in Art and Science]. Iskusstvo [in Russian].
Gruber, R. I. (1953). Istoriya muzykal'noi kul'tury [History of Musical Culture] (Vol. 2, pt. 1). Gosudarstvennoe Muzykal'noe Izdatel'stvo [in Russian].
Ibragimova, O. V. (2004). Sinergizm nauki i iskusstva v kul'ture Vozrozhdeniya [Synergy of Science and Art in the Culture of the Renaissance] (PhD Dissertation). Nizhnevartovsk State Pedagogical Institute, Nizhnevartovsk [in Russian].
Konen, V. D. (1974). Teatr i simfoniya: (Rol' opery v formirovanii klassicheskoi simfonii) [Theater and Symphony: (The Role of Opera in the Formation of a Classical Symphony)]. Muzyka [in Russian].
Kremlev, Yu. (1972). Iozef Gaidn. Ocherk zhizni i tvorchestva [Joseph Haydn. Essay on Life and Work]. Muzyka [in Russian].
Kryhin, O. I. (2015). Universalizm tvorchosti Andresa Sehovii ta yoho vplyv na stanovlennia vitchyznianoi hitarnoi shkoly [Universalism of Andres Segovia's Work and its Influence on the Formation of the National Guitar School] (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts, Kharkiv [in Ukrainian].
Livanova, T. (1983). Istoriya zapadnoevropeiskoi muzyki do 1789 goda [History of Western European Music until 1789] (Vol. 1; 2nd ed.). Muzyka [in Russian].
Martyniuk, A. K. (2013). Universalizm tvorchoi diialnosti Mykoly Leontovycha [Universalism of Mykola Leontovych's Creative Activity]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 13, 308- 313 [in Ukrainian].
Martynov, V. I. (2002). Konets vremeni kompozitorov [The End of the Composers' Time]. Russkii Put [in Russian].
Olkhovskyi, A. V. (2003). Narys istorii ukrainskoi muzyky [Essay on the History of Ukrainian Music] (L. Kornii, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Qin, Q. (2013). Lyu Shikun', Chzhou Guanzhen' i U Tszutszyan: tri lika sovremennogo muzykal'nogo iskusstva Kitaya (k probleme universalizma tvorcheskoi lichnosti) [Liu Shikun, Zhou Guangren and Wu Zujiang: Three Faces of Contemporary Chinese Musical Art (on the Problem of the Universalism of the Creative Personality)] (Abstract of PhD Dissertation). Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg [in Russian].
Roschenko-Averianova, E. (2013). Universalizm tvorcheskoi lichnosti violonchelista G. B. Aver'yanova [The Universalism of the Creative Personality of the Cellist G. B. Averyanov]. Music Art and Culture, 17, 317-328 [in Russian].
Shalaeva, M. V. (2008). Fenomen geniya v kul'turnom nasledii Zapada [The Phenomenon of Genius in the Cultural Heritage of the West] (PhD Dissertation). Nizhnevartovsk State Humanitarian University, Nizhnevartovsk [in Russian].
Tsalai-Yakymenko, O. (2002). Kyivska shkola muzyky XVII stolittia [Kyiv School of Music of the XVII century]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Tsypin, G. M. (1992). Chelovek. Talant. Trud: Muzykant v sovremennom mire [Person. Talent. Work: Musician in the Modern World]. Prosveshchenie [in Russian].
Varnava, R. A. (2017). Psykholohichnyi portret kompozytora yak dzherelo piznannia "obrazu avtora" (na prykladi Borysa Liatoshynskoho ta Vasylia Barvinskoho). [Psychological Portrait of the Composer as a Source of Knowledge of the "image of the author" (on the Example of Borys Lyatoshynsky and Vasyl Barvinsky)] (PhD Dissertation). Mykola Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv [in Ukrainian].
Yefimenko, A. G. (2011). Katolicheskaya messa pervoi poloviny – serediny XX veka: khudozhestvenno-esteticheskie i liturgicheskie aspekty [Catholic Mass of the First Half – Mid XX Century: Artistic, Aesthetic and Liturgical Aspects] (Doctoral Dissertation). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Russian].
Yurchenko, O. (2014). Universalizm tvorchoi osobystosti Tarasa Barana [Universality of Creative Personality of Taras Baran]. Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv, 32, 98-109 [in Ukrainian].
Zharkikh, T. V. (2018). "Poèmes pour Mi" kak voploshchenie tvorcheskogo universuma O. Messiana ["Poèmes pour Mi" as the Embodiment of the Creative Universe of O. Messiaen]. Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Коменда
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.