Екстенсивні та інтенсивні прояви діяльнісного універсалізму творчої особистості: Ренесанс, Бароко, Класицизм

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219157

Ключові слова:

універсальна творча особистість, провідна та допоміжна діяльність, структура діяльнісного універсалізму, кумулятивний тип діяльнісного універсалізму, системно-інтегративний тип діяльнісного універсалізму

Анотація

Запропоноване дослідження присвячене феномену універсальної творчої особистості, розглянутому в аспекті діяльнісного універсалізму.

Мета дослідження – визначити й схарактеризувати особливості діяльнісного універсалізму творчої особистості в музичній культурі Ренесансу, Бароко та Класицизму.

Методологія дослідження – авторський діяльнісно-структурний метод, що поєднує низку психологічних та мистецтвознавчих підходів до вивчення універсальної творчої особистості.

Наукова новизна дослідження полягає у розробці та апробації теорії діяльнісного універсалізму творчої особистості.

Висновки. У дослідженні простежено основні тенденції діяльнісного універсалізму особистості в ряді культур європейської традиції, доведено, що кумулятивний тип творчого універсалізму пов’язаний з типом музиканта-майстра, а синтетично- інтегративний – з типом музиканта-творця; з’ясовано сутність феномена універсальної творчої особистості Нового Часу; виявлено переламну функцію опери у становленні універсалізму особистості Нового Часу та роль Ж. Ф. Рамо як прототипа класичного універсала. Уточнено: зміст поняття універсальної творчої особистості; роль провідної та допоміжної діяльності у визначенні типу універсальної творчої особистості, а також роль універсальної творчої особистості і типів діяльнісного універсалізму в музично- історичному процесі. Загальне теоретичне значення роботи зумовлено розробкою структурно-типологічного, функціонального та індивідуального аспектів феномена діяльнісного універсалізму; застосуванням інтердисциплінарного підходу до осмислення універсальної творчої особистості. Доведено, що формування універсальної особистості у ХV–XVI століттях відзначене тенденціями екстенсивної полідіяльнісності та структурної невпорядкованості, у XVII–XVIII століттях – інтенсифікації та тяжіння до монодіяльнісності, і увесь цей час – домінування виконавства.

Біографія автора

Olha Komenda, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри історії, теорії мистецтв та виконавства

Посилання

Alekseev, A. D. (1988). Istoriya fortepiannogo iskusstva [History of Piano Art] (Pts. 1-2; 2nd ed.). Muzyka [in Russian].

Batanov, V. Yu. (2016). Universalizm kompozitorskoi lichnosti v muzykal'nom iskusstve XX – nachala XXI st. [The Universalism of the Composer's Personality in the Musical Art of the XX – early XXI Centuries] (PhD Dissertation). Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Odessa [in Russian].

Chekan, Yu. (n.d.). Khudozhnii kerivnyk: Yevhen Savchuk [Music Director: Yevhen Savchuk]. The National Choir of Ukraine "Dumka". http://www.dumkacapella.com.ua/yevhen-savchuk [in Ukrainian].

Goncharenko, N. V. (1991). Genij v iskusstve i nauke [A Genius in Art and Science]. Iskusstvo [in Russian].

Gruber, R. I. (1953). Istoriya muzykal'noi kul'tury [History of Musical Culture] (Vol. 2, pt. 1). Gosudarstvennoe Muzykal'noe Izdatel'stvo [in Russian].

Ibragimova, O. V. (2004). Sinergizm nauki i iskusstva v kul'ture Vozrozhdeniya [Synergy of Science and Art in the Culture of the Renaissance] (PhD Dissertation). Nizhnevartovsk State Pedagogical Institute, Nizhnevartovsk [in Russian].

Konen, V. D. (1974). Teatr i simfoniya: (Rol' opery v formirovanii klassicheskoi simfonii) [Theater and Symphony: (The Role of Opera in the Formation of a Classical Symphony)]. Muzyka [in Russian].

Kremlev, Yu. (1972). Iozef Gaidn. Ocherk zhizni i tvorchestva [Joseph Haydn. Essay on Life and Work]. Muzyka [in Russian].

Kryhin, O. I. (2015). Universalizm tvorchosti Andresa Sehovii ta yoho vplyv na stanovlennia vitchyznianoi hitarnoi shkoly [Universalism of Andres Segovia's Work and its Influence on the Formation of the National Guitar School] (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts, Kharkiv [in Ukrainian].

Livanova, T. (1983). Istoriya zapadnoevropeiskoi muzyki do 1789 goda [History of Western European Music until 1789] (Vol. 1; 2nd ed.). Muzyka [in Russian].

Martyniuk, A. K. (2013). Universalizm tvorchoi diialnosti Mykoly Leontovycha [Universalism of Mykola Leontovych's Creative Activity]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 13, 308- 313 [in Ukrainian].

Martynov, V. I. (2002). Konets vremeni kompozitorov [The End of the Composers' Time]. Russkii Put [in Russian].

Olkhovskyi, A. V. (2003). Narys istorii ukrainskoi muzyky [Essay on the History of Ukrainian Music] (L. Kornii, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Qin, Q. (2013). Lyu Shikun', Chzhou Guanzhen' i U Tszutszyan: tri lika sovremennogo muzykal'nogo iskusstva Kitaya (k probleme universalizma tvorcheskoi lichnosti) [Liu Shikun, Zhou Guangren and Wu Zujiang: Three Faces of Contemporary Chinese Musical Art (on the Problem of the Universalism of the Creative Personality)] (Abstract of PhD Dissertation). Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg [in Russian].

Roschenko-Averianova, E. (2013). Universalizm tvorcheskoi lichnosti violonchelista G. B. Aver'yanova [The Universalism of the Creative Personality of the Cellist G. B. Averyanov]. Music Art and Culture, 17, 317-328 [in Russian].

Shalaeva, M. V. (2008). Fenomen geniya v kul'turnom nasledii Zapada [The Phenomenon of Genius in the Cultural Heritage of the West] (PhD Dissertation). Nizhnevartovsk State Humanitarian University, Nizhnevartovsk [in Russian].

Tsalai-Yakymenko, O. (2002). Kyivska shkola muzyky XVII stolittia [Kyiv School of Music of the XVII century]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

Tsypin, G. M. (1992). Chelovek. Talant. Trud: Muzykant v sovremennom mire [Person. Talent. Work: Musician in the Modern World]. Prosveshchenie [in Russian].

Varnava, R. A. (2017). Psykholohichnyi portret kompozytora yak dzherelo piznannia "obrazu avtora" (na prykladi Borysa Liatoshynskoho ta Vasylia Barvinskoho). [Psychological Portrait of the Composer as a Source of Knowledge of the "image of the author" (on the Example of Borys Lyatoshynsky and Vasyl Barvinsky)] (PhD Dissertation). Mykola Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv [in Ukrainian].

Yefimenko, A. G. (2011). Katolicheskaya messa pervoi poloviny – serediny XX veka: khudozhestvenno-esteticheskie i liturgicheskie aspekty [Catholic Mass of the First Half – Mid XX Century: Artistic, Aesthetic and Liturgical Aspects] (Doctoral Dissertation). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Russian].

Yurchenko, O. (2014). Universalizm tvorchoi osobystosti Tarasa Barana [Universality of Creative Personality of Taras Baran]. Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv, 32, 98-109 [in Ukrainian].

Zharkikh, T. V. (2018). "Poèmes pour Mi" kak voploshchenie tvorcheskogo universuma O. Messiana ["Poèmes pour Mi" as the Embodiment of the Creative Universe of O. Messiaen]. Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-18

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ