Камерні кантати Олега Киви: стильова еволюція жанру
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187455Ключові слова:
камерні кантати, Олег Кива, стиль, еволюція, лірикаАнотація
Метою дослідження є виділення характерних рис композиторського мислення Олега Киви на прикладі його камерних кантат. Дана мета передбачає вирішення ряду завдань, зокрема, аналіз місця його творчості в контексті музичної культури другої половини ХХ століття та виокремлення його зв’язків з попередньою музичною традицією.
Методологія дослідження пов’язана з використанням методу аналізу наявного музичного матеріалу – кантат О. Киви, здійснення огляду науково-теоретичного матеріалу, присвяченого творчості композитора та узагальненню і систематизуванню отриманих результатів з метою виділення спільних та відмінних рис кантат Киви.
Наукова новизна полягає у висвітленні ключових рис хорового мислення Олега Киви, які унаочнюються у його камерних кантатах. Синтезування різних жанрових витоків та яскраве мелодичне начало є тими особливостями, що становлять основу композиторського стилю автора. Утверджується життєвість жанру кантати у музичній культурі XX століття та його спроможність відтворити композиторські інтенції.
Висновки. Камерна кантата є одним з провідних жанрів у творчості О. Киви. Можна відмітити еволюцію композиторського мислення на прикладі його камерних кантат. В даному жанрі простежується зміна композиторського мислення – від превалювання ліричних образів у перших камерних кантатах до філософсько- заглибленої споглядальності в останніх. Для композитора притаманна схильність до стильового синтезу, що проявляється шляхом поєднання елементів академічної та естрадної музики, вітчизняного фольклору та східної етнічної музики. Кожна камерна кантата являє собою новий варіант реалізації даного жанру та свідчить про надзвичайну мелодичну обдарованість композитора. Перспективним напрямком для подальших розвідок виступає висвітлення специфіки втілення даного жанру у творчості й інших провідних українських композиторів.
Посилання
Komenda, O. (2006). Kamerna kantata v ukrainskii muzytsi 2-i polovyny XX st. Osnovni napriamky i tendentsii rozvytku zhanru [Chamber cantata in Ukrainian music of the second half of the twentieth century. The main directions and trends of the genre]. Problemy pedahohichnykh tekhnolohii, 1(31), 22-26 [in Ukrainian].
Lunina, H. (2007, July 25-31). Vymiry muzychnoi krasy [Measures of musical beauty]. Ukrainske slovo [in Ukrainian].
Manokina, H. V. (2018). Problema tsyklizatsii u zhanri kamernoi kantaty (na prykladi tvoriv Yeleny Firsovoi) [The problem of cyclization in the genre of chamber cantata (based on the works of Elena Firsova). (Abstract of PhD Dissertation). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].
Vasylenko, O. (2012). Osoblyvosti zhanru kamernoi kantaty Oleha Kyvy v konteksti kompozytorskykh poshukiv suchasnosti [Features of Oleh Kiva’s chamber cantata genre in the context of the composer’s search for the present]. Kyivske muzykoznavstvo, 41, 177-187 [in Ukrainian].
Yarko, M. I. (2009). Ukrainska kamerna kantata: invariant zhanrovoi formy [Ukrainian chamber cantata: invariant of genre form]. Drohobych: Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Наталія Перцова, Вікторія Шевченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.