Форми репрезентації нелінійності в музиці другої половини ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187452Ключові слова:
нелінійність, новий синтез, постмодернізм, арт-мікст композиціяАнотація
Мета дослідження – дати уявлення про нелінійну концепцію музики, що виражає постмодерну концепцію світу.
Наукова новизна роботи – вперше розкрито новизну (радикалізм) композиторського мислення, основу якого складає принцип об’єктивної багатоваріантності і «відкритий» формат; вперше дано авторське визначення нелінійної музичної реальності, де виділяються три форми репрезентації: локальна, тотальна і поліфуркаційна.
Методологія дослідження базується на використанні синергетичного підходу (розроблений в філософії другої половини ХХ століття), що дозволяє розкрити нову сутність і якість музично-художніх композицій, релевантних постмодерному (постнекласичному) стану світу і, відповідно – композиторського мислення. Моделі нелінійних музичних систем охоплюють жанрові форми, що визначають акціонізм-хепенінг, інструментальний театр, перфоманс, а також техніки колажу та інтертекстуальності. Некласичною стороною нової музичної реальності є нова інтерпретація синтезу, пов’язана або з нетривіальним зближенням видів мистецтв і нівелюванням видових меж – музичного і вербального (фонетичного) у вигляді мезо, акро- і телевірша, музичного та quasi-театрального, музичного та образотворчого, а також музично-звукового і техногенного, або з заміною класичного синтезу «одночасним з’єднанням видимих і чутних подій в поліфеноменальному контрапункті». На цій основі сформувався свого роду політекст, особливістю якого виступила нелінійність. Його найбільш радикальну форму представляють арт-мікст композиції Д. Кейджа з «повністю розкутою формою» (І. Добріцина).
Висновки. Відмінними рисами нелінійності в музиці виступають казуальність процесу, відкритість форми, поліваріантність та інтерпретативність як тексту, так і засобів вираження, де об’єднання матеріалу здійснюється на основі симультанності без функціональної інтерференції різних видів мистецтв, а процес самоорганізації протікає згідно з «покликом атрактора».
Посилання
Kagan, M.S. (n.d.). Sinergetika i kulturologiia [Synergetics and cultural science]. Retrieved from http://spkurdyumov.ru/art/sinergetika-i-kulturologiya/ [in Russian].
Pereverzeva, M. (2001, October 17). Kheppeningi Dzhona Keidzha [Happenings of John Cage] [Blog post]. Retrieved from https://performansist.livejournal.com/228172.html [in Russian].
Prigogine, I., & Stengers, I. (1986). Poriadok iz khaosa: Novyi dialog cheloveka s Prirodoi [Order out of chaos: Man’s new dialogue with nature] (Iu.A. Danilov, Trans.). Moscow: Progress [in Russian].
Shirokanov, D.I. (2011). Logiko-metodologicheskie osnovy integratcii i gumanitarizatcii nauki [Logical and methodological foundations of the integration and humanization of science]. In A.A. Lazarevich et al. (Ed.), Vremia i vechnost: filosofiia, logika, poznanie [Time and eternity: philosophy, logic, knowledge] (pp. 100-104). Minsk: Pravo i ekonomika [in Russian].
Soroko, E.M. (1984). Strukturnaia garmoniia sistem [Structural harmony of systems]. Minsk: Nauka i tehnika [in Russian].
Soroko, E.M. (2006). Zolotye secheniia, protcessy samoorganizatcii i evoliutcii sistem: Vvedenie v obshchuiu teoriiu garmonii system [Golden sections, processes of self-organization and evolution of systems] (2nd ed.). Moscow: KomKniga [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Тетяна Мдівані
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.