DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187443

Дискографія Капели бандуристів імені Тараса Шевченка Північної Америки

Violetta Dutchak

Анотація


У статті аналізується аудіотворчість (звукозаписи) провідного колективу української діаспори Капели бандуристів імені Тараса Шевченка (Детройт, США) в контексті актуалізації досліджень розвитку бандурного мистецтва в Україні та зарубіжжі, зокрема відзначення 100-літнього ювілею колективу (2018). Поряд з активною виконавською діяльністю, тріумфальними виступами колективу в Месі Голл (Торонто, Канада) та Білому Домі (Вашингтон, США), Капела зафіксувала свою творчість в аудіозаписах, видала численні довгограючі платівки, касети, аудіодиски, відеодиски, опрацювавши понад 600 творів бандурного і хорового репертуару.

Метою статті постає аналіз звукозаписних здобутків Капели бандуристів імені Тараса Шевченка з позицій репертуарно-тематичного, жанрового, інтерпретаційного, інструментознавчого, виконавсько-стильового аспектів.

Здійснено історичну ретроспективу аудіотворчості колективу, введено до наукового обігу останній ювілейний диск «Браття! Будем жити!» (2018), що й становить наукову новизну дослідження.

Відзначено тематичний спектр дискографії колективу. Зокрема, Капелою створений багатий каталог звукозаписів, до якого увійшли українська хорова класика М. Березовського, Д. Бортнянського, А. Веделя, О. Кошиця, М. Лисенка, С. Людкевича, К. Стеценка, А. Гнатишина, твори Г. Хоткевича, Г. Китастого, П. Потапенка, численні українські народні пісні, канти, псальми. Відзначено, що виконавські гастрольні тури Капели ставали поштовхом до фіксації репертуару – запису провідних тематичних напрямів, про що свідчать назви альбомів: «Ми знов з тобою, Україно», «Чорноморський тур», «Українські степи», «Бандурне Різдво» та ін. У статті використано історичний, аксіологічний, музикознавчий та культурологічний підходи та відповідні їм методи, які визначають методологію дослідження. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду послідовності й етапів звукозаписної творчості колективу бандуристів, аксіологічний – для визначення його мистецької цінності, музикознавчі та культурологічні методи сприятимуть різностороннім аспектам аналізу входження звукової творчості Капели бандуристів імені Тараса Шевченка у світовий культурний простір.

Висновки. Аудіозаписи Капели бандуристів імені Тараса Шевченка зафіксували процеси удосконалення народного інструментарію в діаспорі, зокрема бандур харківського типу майстрів П. і О. Гончаренків, Ю. Приймака, М. Лісківського, А. Чорного, М. Дяковського, А. Бірка та ін. Аналіз звукозаписів колективу дозволив визначити динаміку як загальних тенденцій збереження і відтворення виконавських здобутків Капели, так і мистецьких досягнень у різні періоди її функціонування під керівництвом диригентів Г. Китастого, В. Божика, П. Потапенка, В. Колесника, О. Махлая та ін.


Ключові слова


бандурне мистецтво; українська діаспора; ансамблеве виконавство; Капела бандуристів імені Тараса Шевченка; звукозаписи; аудіотворчість

Повний текст:

PDF

Посилання


Bench-Shokalo, O.H. (2002). Ukrainskyi khorovyi spiv: Aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian Choral Singing: Updating the Customary Tradition]. Kyiv: Ukrainskyi Svit [in Ukrainian].

Burban, M. (2006). Ukrainski khory ta dyryhenty [Ukrainian choirs and conductors]. Drohobych: Prosvita [in Ukrainian].

Dutchak, V. (1991). Kapela imeni T. Shevchenka: "My znov z toboiu, Ukraino" [The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus: "Again with you, my Ukraine"]. Muzyka, 5, 24-25 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2005). "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka: Bandurne mystetstvo v istorychnomu rozrizi ["Living Strings" by Ulas Samchuk: Bandura Art in Historical Section]. The scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series in Arts, 1(13), 102-108 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2008). Kapela bandurystiv imeni T. Shevchenka – providna mystetska odynytsia ukrainskoho zarubizhzhia (Do yuvileiu tvorchoi diialnosti) [The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus – a leading artistic unit of Ukrainian abroad (To the anniversary of creative activity)]. In Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir (Iss. 2, pp. 319-329). Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2011-2012). Formy, zhanry i styli vykonavstva v bandurnomu mystetstvi ukrainskoho zarubizhzhia: zvukove vidtvorennia [Forms, genres and styles of performance in the bandura art of Ukrainian abroad: sound reproduction]. Ethnos and culture. Journal of Precarpathian national university named after Vasyl Stefanyk, 8-9, 140-146 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2012-2013). Vykonavski modeli u dyskohrafii ta videohrafii shevchenkiany bandurystiv ukrainskoho zarubizhzhia [Performance models in discography and videography of Shevchenkiana of Ukrainian Abroad bandurists]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 26-27, 166-173 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2013a). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia [Bandura Art of Ukrainian Abroad] [Monograph]. Ivano-Frankivsk: Foliant [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2013b). Kapela bandurystiv imeni Tarasa Shevchenka: nimetskyi emihratsiinyi period [The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus: German immigration period]. In D. Blokhyn (Ed.), Ukrainistik in Europa. & Deutschland und die Ukraine, Proceedings of the IV Scientific Congress in Munich (Vol. 6, pp. 357-364). Ternopil; Munich: Aston [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2014). Audiotvorchist bandurystiv ukrainskoi diaspory (Discography of Ukrainian diaspora bandurist). In Laudatio: Yuvileina zbirka naukovykh statei na poshanu profesora Yuriia Yasinovskoho [Laudatio: Anniversary Collection of Scientific Articles in Honor of Professor Yuri Yasinovsky] (pp. 235-245). Lviv: Publisher T.V. Tetiuk [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2015). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia yak natsionalno-kulturnyi fenomen XX – pochatku XXI stolit [Bandura art of Ukrainian foreignship as national and cultural phenomenon of XX – beginning of XXI centuries]. Visnyk of the Lviv University. Series Arts, 16, Ch. 2, 34-47 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019). Kulturno-mystetski zdobutky Kapely bandurystiv imeni Tarasa Shevchenka (USA): do 100-richnoho yuvileiu kolektyvu [Cultural and artistic achievements of The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus: (USA): To the 100th anniversary of the collective]. In IX Mizhnarodnyi konhres ukrainistiv. Mystetstvoznavstvo. Kulturolohiia (pp. 189-199). Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Hoshuliak, Y. (1995). Y svoho ne tsuraites: Spohady, lystuvannia, materialy [And do not shy away: Memories, correspondence, materials]. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].

Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia [Musical Culture of the Ukrainian Diaspora in the XX Century World Times] [Monograph]. Ivano-Frankivsk: Tipovit [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2010a). Dyskohrafiia ukrainskoi avtentychnoi etnomuzyky: problemy pershoprokhidtsia [Discography of Ukrainian authentic ethnomusic: problems of the pioneer]. Visnyk of the Lviv University. Series Philology, 43, 272-293 [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2010b). Dyskohrafiia ukrainskoi etnomuzyky (avtentychne vykonannia), 1908-2010: Iliustrovanyi khronolohichnyi reiestr z anotatsiiamy i pokazhchykamy [Discography of Ukrainian Ethnomusic ( Authentic Performance), 1908-2010: Illustrated chronological register with annotations and pointers]. Kyiv [in Ukrainian].

Korsun, L. (2007a, August 9). Khorobra "simnadtsiatka", yaka zberehla Kapelu [Brave "seventeen" that saved the Chorus). Chas i podii. Retrieved from http://www.chasipodii.net/article/1845/ [in Ukrainian].

Korsun, L. (2007b, August 16). Khorobra "simnadtsiatka", yaka zberehla Kapelu [Brave "seventeen" that saved the Chorus]. Chas i podii. Retrieved from http://www.chasipodii.net/article/1862/ [in Ukrainian].

Kytastyi, H. (1996). Avtobiohrafiia (Kapelia pid patronatom T. Shevchenka) [Autobiography (The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus)]. In H.T. Kytastyi, Vstavai, narode: Tvory dlia kapely bandurystiv, khory, solospivy [Arise, people: Works for the bandura band, choirs, singers] (pp. 169-171). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Maistrenko, I. (1996). Deshcho z istorii Kapeli bandurystiv imeni T. Shevchenka (Spohady kolyshoho dyrektora Kapeli) [Something from The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus story (Memories of the ex-manager of the Chorus)]. In H.T. Kytastyi, Vstavai, narode: Tvory dlia kapely bandurystiv, khory, solospivy [Arise, people: Works for the bandura band, choirs, singers] (pp. 171-174). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Maksymiuk, S. (2003). Z istorii ukrainskoho zvukozapysu ta dyskohrafii [From the history of Ukrainian recording and discography]. Lviv: Ukrainian Catholic University [in Ukrainian].

Maksymiuk, S. (2014). Bibliohrafiia ukrainskykh zvukozapysiv, 1903-1995 [Bibliography of Ukrainian recordings, 1903-1995]. Lviv: Publisher T. Tetiuk [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny: Bandura i bandurysty [Live Strings: Bandura and Bandurist]. Detroit: The Ukrainian Bandurist Chorus [in Ukrainian].

Sushko, O. (2014). Khorobra simnadtsiatka: Istoriia Ukrainskoi kapely bandurystiv [Music of Survival. The Story of the Ukrainian Bandurist Chorus] [Motion picture]. Retrieved from https://vimeo.com/ondemand/musicofsurvival [in Ukrainian].

Ukrainian Bandurist Chorus. (n. d.). The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus of North America. Retrieved from www.bandura.org [in English].

Vytvytskyi, V. (1996). Za okeanom [Overseas]. Lviv: Lvivska orhanizatsiia SK Ukrainy [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (2003). Muzykoznavchi pratsi. Publitsystyka [Musicological works. Publicism]. Lviv: Spolom [in Ukrainian].

Yesypok, V. & Ivanysh, A. (2018). Tvorchyi ta istorychnyi shliakh Kapely bandurystiv imeni T. Shevchenka [Artistic and historical path of The Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus]. Young Scientist, 1(53), 139-143 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Віолетта Дутчак

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |