Бандуристи української діаспори – вихідці з Галичини

Автор(и)

  • Violetta Dutchak ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Україна https://orcid.org/0000-0001-6050-4698

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171794

Ключові слова:

мистецтво, діаспора, Галичина, галицька школа бандуристів Ю. Сінгалевича

Анотація

У статті аналізується соціокультурне походження багатьох відомих представників бандурного мистецтва української діаспори. Виокремлені персоналії митців — бандуристів діаспори, уродженців Галичини та їх здобутки у контексті актуалізації потреби вивчення трансляції виконавської традиції, збереження ознак виконавської школи тощо. Метою статті є вивчення внеску бандуристів Галичини у розвиток бандурного мистецтва зарубіжжя. Наукову новизну дослідження становить введення до наукового обігу систематизованої інформації про представництво бандуристів Галичини в середовищі української діаспори, їх пріоритети в інструментарії, репертуарі, виконавських манерах тощо. Визначено внесок К. Місевича, Д. Гонти, Д. Щербини у популяризацію бандури в Польщі у міжвоєнний період. Виокремлена діяльність львівської галицької школи Юрія Сінгалевича, учні якої (С. Ганушевський, С. Ластович-Чулівський, В. Юркевич, З. Штокалко та ін.), не лише сприяли поширенню бандури в Галичині, але й стали успішними у різних видах бандурної діяльності в середовищі української діаспори, синтезували свої вміння з традиційними регіональними бандурними школами. Окремо відзначено уродженців Галичини В. Луціва та Б. Шарка, які в середовищі української діаспори синтезували регіональні бандурні школи виконавства. У статті використано історичний, аксіологічний, музикознавчий та культурологічний підходи та відповідні їм методи, які визначають методологію дослідження. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду етапів життєтворчості бандуристів, аксіологічний — для визначення цінності їх здобутків, музикознавчі та культурологічні методи сприятимуть різновекторному представленню внеску бандуристів Галичини у світову скарбницю української культури. Висновки. Визначено, що в процесі розвитку бандурного мистецтва в Галичині відбулося єднання східної й західної шкіл бандури, були закладені основні напрями функціонування інструмента, продовжені й у повоєнній еміграції.

Біографія автора

Violetta Dutchak, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва

Посилання

Cherepanyn, M. (1997). Muzychna kultura Halychyny (druha polovyna XIX – persha polovyna XX st.) [Musical culture of Galicia (other half of the 19th – the first half of the twentieth century] [Monograph]. Kyiv: Vezha [in Ukrainian].

Chornyi-Dosinchuk, M. (1989). Stepan Hanushevskyi [Stepan Hanushevsky]. Bandura, 29-30 [in Ukrainian].

Chornyi-Dosinchuk, M. (1995). U pamiat bandurysta Volodymyra Yurkevycha [In memory of Bandura player Vladimir Yurkevich]. Bandura, 53-54, 48-50 [in Ukrainian].

Dosinchuk-Chornyi, M. (1996). S. Maliutsa-Palchynetskyi – vyznachnyi banduryst UPA [S. Malyutsya- Palchinetsky is a prominent bandurist of the UPA]. Bandura, 57-58 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2006). Muzychna spadshchyna Zinoviia Shtokalka [Music Legacy by Zinoviy Shtokalko]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia “Mystetstvoznavstvo”,1 (16), 29-37 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia [Bandura art of Ukrainian diaspora] [Monograph]. Ivano-Frankivsk: Foliant [in Ukrainian].

Dutczak, W. (2014). Hnat Chotkewycz i ogruntowanie się stylu wykonawstwa koncertowego na bandurze w Galicji na początku XX wieku [Hnat Chotkewycz and the rebellion of the style of concert performance on a bandura in Galicia in the early twentieth century]. In Musica Galiciana. (Vol. 14). Rzeszów: WUR [in Polish].

Dutchak, V. (2018). Tvorcha i naukova diialnist Andriia Horniatkevycha (Kanada) v konteksti rozvytku bandurnoho mystetstva Ukrainy ta diaspory [Artistic and scientific activity of Andrij Hornjatkevyč (Canada) in the context of bandura art development in Ukraine and Diaspora]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Muzychne mystetstvo, 2, 106-124. doi:10.31866/2616-7581.2.2018.153383 [in Ukrainian].

Franko, I. (2008). Narys istorii ukrainsko-ruskoi literatury do 1890 r. Z ostannikh desiatylit XIX st. [Essay on the history of Ukrainian-Russian literature until 1890. From the last decades of the nineteenth century]. Drohobych: Vydavnycha firma “Vidrodzhennia” [in Ukrainian].

Hrab, U. (2009). Muzykolohiia yak universytetska dystsyplina. Lvivska muzykolohichna shkola Adolfa Khybinskoho (1912–1941) [Musicology as a university discipline. Lviv School of Musicology of Adolf Khybinsky (1912-1941)]. Lviv: Vydavnytstvo Ukrainskoho katolytskoho universytetu [in Ukrainian].

Iemets, V. (1961). U zolote 50-richchia sluzhby Ukraini. [In the golden 50th anniversary of Ukraine’s service]. Toronto: UVAN [in Ukrainian].

Ievhenieva, M. (2017). Formuvannia ta rozvytok bandurnoho mystetstva Ternopilshchyny [Formation and development of bandura art of Ternopil region]. (Candidate’s thesis). Lvivska natsionalna muzychna akademiia im. M. V. Lysenka, Lviv [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (1909). Pidruchnyk hry na banduri [Handbook of bandura]. Lviv: NTSh [in Ukrainian].

Kolessa, F. (1969). Melodii ukrainskykh narodnykh dum [Melodies of Ukrainian folk dumas]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kovalchuk, D. (2006). Dity sviashchenykiv Halychyny – prodovzhuvachi kobzarskykh tradytsii [Children of the Galician priests – the continuators of the kobzar traditions]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, 1 (16), 16-19 [in Ukrainian].

Kovalchuk, D. (1992). Shana bandurystovi [Honor a bandura player]. Bandura, 39-40, 26-27 [in Ukrainian].

Lehkun, O. (2006). Storinky zhyttia ta kontsertna diialnist Kostia Misevycha [Kost’ Misewich’s pages of life and concert activity]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, 1 (16), 3-6 [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (2000). Doslidzhennia, statti, retsenzii, vystupy [Research, articles, reviews, speeches]. (Vol. 2). Lviv: Dyvosvit [in Ukrainian].

Maksymiuk, H. (2012, March 1). Zoloti struny bandury. Do 95-richchia vid dnia narodzhennia Stepana Hanushevskoho [Gold bandura strings. To the 95th anniversary of the birth of Stepan Hanushevsky]. Halytskyi korespondent [in Ukrainian].

Popovych, O. (2006). Bandurni tradytsii Peremyshlia [Traditions Bandura of Przemysl]. Naukovyi visnyk Ukrainskoho universytetu v Moskvi, 10, 192-196 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny: bandura i bandurysty [Live strings: Bandura and Banduraplayers]. Detroit: Vydannia Kapeli Bandurystiv im. Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar textbook]. Edmonton; Kyiv: Vydavnytstvo Kanadskoho instytutu ukrainskykh studii [in Ukrainian].

Vavryk, O. (2006). Kobzarski shkoly v Ukraini [Kobzar schools in Ukraine]. Ternopil: Zbruch [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. (2000). Korotka istoriia kobzarstva v Ukraini [Brief history of kobzarart in Ukraine]. Lviv: Krai [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. (2002). Kobzarskymy stezhynamy [Kobzar trails]. Lviv [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. (2006). Yurii Sinhalevych i vidrodzhennia kobzarskoho mystetstva v Halychyni [Yuri Singalevich and the revival of kobzarart in Galicia]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, 1 (16), 19-22 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Dutchak, V. (2019). Бандуристи української діаспори – вихідці з Галичини. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2(1), 102–116. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171794

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ