Концерт для фортепіано № 6 Анджея Нікодемовича – симптоматична зміна стилю щодо стилю пізнього періоду?
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171785Ключові слова:
Анджей Нікодемович, польський фортепіанний концерт, польська музика XXI століття, сучасна музикаАнотація
Метою статті є аналіз одного з семи фортепіанних концертів видатного польського композитора сучасності Анджея Нікодемовича (1925–2017), в контексті пізнього стилю, з погляду засобів виразності та форми. У цьому жанрі композитор використовує сильно дисонуючий 12-тональний звуковий матеріал і складні ритмічні поділи, комплементарні ритми, створюючи тим самим щільну звукову структуру. В кінцевому підсумку, вони містять впізнавану стилістичну ідіому, суть якої – ліризм і експресія. Це результат постійної мінливості і різноманітності застосування розробки на рівні мікроформ. Фортепіанний концерт № 6 дещо відмінний від більш ранніх робіт композитора. Порівнюючи всі сім фортепіанних концертів, саме шостий має одну відмітну особливість: це елементи техніки поліфонії. Згадану техніку Анджей Нікодемович часто використовував у релігійних кантатах. Це звернення до традиційної барокової музики. Методологічною основою даної статті є застосування системного аналітичного підходу з виділенням музикознавчого, історичного та текстологічного підходів, що дозволяє виокремити провідні риси пізнього стилю у творах композитора. Науковою новизною даної статті є усвідомлення симптоматичної зміни стилю пізнього періоду у творах композитора як важливої складової його творчості, концерт вперше науково розглядається з епонімічної позиції. Висновки. Техніку поліфонії композитор вміло поєднує з лірично-експресивним музичним матеріалом, який домінує у творі. Відповідно, це є показовою зміною в рамках пізнього стилю композитора.Посилання
Drahan, M. (2018). Muzyka przepełniona duchowością [Music filled with spirituality]. In T. Księska- Falger (Ed.), Czas i dźwięk. Spotkania z Andrzejem Nikodemowiczem [Time and sound. Meetings with Andrzej Nikodemowicz] (pp. 71-73). Lublin: Gaudium [in Polish].
Festival programs «Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk» 2012–2018 [Festival programs “Andrzej Nikodemowicz - time and sound” 2012–2018] [in Polish].
Nidecka, E. (2010). Muzyka sakralna w twórczości Andrzeja Nikodemowicza [Sacral music in the works of Andrzej Nikodemowicz]. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego [in Polish].
Nidecka, E. (2018). I Koncert fortepianowy Andrzeja Nikodemowicza – ukryte pragnienie wolności [Piano Concerto No. 1 by Nikodemowicz – a hidden desire for freedom]. Notes Muzyczny. 1(9), 214-222. doi: 10.5604/01.3001.0012.9902 [in Polish].
Nikodemowicz, A. (2004). Moje lwowskie lata [My Lviv years]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, 2 (L), 189-198 [in Polish].
Nikodemowicz, M. (2018). Ojciec. In T. Księska-Falger (Ed.), Czas i dźwięk. Spotkania z Andrzejem Nikodemowiczem [Time and sound. Meetings with Andrzej Nikodemowicz] (pp. 21-24). Lublin: Gaudium [in Polish].
Örmeny, J. (2018). Podarował światu piękno i miłość [He gave the world beauty and love]. In T. Księska-Falger (Ed.), Czas i dźwięk. Spotkania z Andrzejem Nikodemowiczem [Time and sound. Meetings with Andrzej Nikodemowicz] (pp. 101-106). Lublin: Gaudium [in Polish].
Piotrowska, M. (1982). Neoklasycyzm w muzyce XX wieku [Neoclassicism in 20th-Century Music]. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej [in Polish].
Tomaszewski, M. (2003). Muzyka w dialogu ze słowem [Music in dialogue with the word]. Kraków: Akademia Muzyczna [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ева Нідецка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.