Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784Ключові слова:
мовленнєвий жанр, музично-мовленнєвий жанр, вербально-мовленнєвий жанр, іллокуція, іллокутивний компонент, іллокутивна мета, перлокуція, мовленнєвий акт, пресупозиція, імплікатура дискурсу, група жанрів, жанровий типАнотація
Мета дослідження – висвітлення проблеми взаємодії мовленнєвих, музичних і вербальних жанрів у музичних творах. Запропоновано стратегію визначення оптимальних методологічних підходів та методик аналізу такої взаємодії. В контексті розглядуваної проблеми вперше запропоновано цілісну методологію вивчення і висвітлення питання специфіки мовленнєвих актів у музичному мовленні (прямих і непрямих), таксономії музичних мовленнєвих жанрів, застосування елементів семіотичного і дискурсивного аналізу музики та музичних наративів. Положення праці проілюстровано зразками аналізу музичних творів М. Мусоргського та П. МакКартні. Висновки. Доведено однакову природу мовленнєвих жанрів у вербальному і музичному мовленні, запропоновано і подано їх таксономію, розкрито способи взаємодії та висвітлено методики дослідження.Посилання
Agawu, K. (1991). Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classic Music [Monograph]. Princeton: Princeton University Press https://doi.org/10.1515/9781400861835 [in English].
Agawu, K. (1998). The Challenge of Musical Semiotics. In N. Cook, & M. Everist (Eds.), Rethinking Music (pp. 138-160). Oxford: Oxford University Press [in English].
Agawu, K. (2008). Beethoven’s Op. 18 No. 3, First Movement: Two Readings, with a Comment on Analysis. In D. Mirka, & K. Agawu (Eds.), Communication in Eighteenth-Century Music (pp. 230-253). Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511481376.009 [in English].
Agawu, K. (2009). Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music [Monograph]. New York: Oxford University Press [in English].
Austin, J.L. (1962). How to Do Things with Words. Cambridge: Harvard University Press [in English].
Austin, J.L. (1975). How to Do Things with Words (2nd ed.). Cambrdige, MA: Harvard University Press. doi: 10.1093/acprof:oso/9780198245537.001.0001 [in English].
Bakhtin, M.M. (1996). Problema rechevykh zhanrov [The problem of speech genres]. In Sobranie sochinenii [Collected Works] (Vol. 5, pp. 159-207). Moscow: Russkie slovari [in Russian].
Bonfeld, M. (2006). Muzyka: Iazyk. Rech. Myshlenie. (Opyt sistemnogo issledovaniia muzykalnogo iskusstva) [Music: Language. Speech. Thinking. (The experience of systematic study of musical art)] [Monograph]. St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].
Cooke, D. (1989). The Language of Music. Oxford: Oxford University Press [in English].
Greimas, A.J. (1971). Du sens. In Du sens. Essais sémiotiques (Vol. 1, pp. 7-17). Paris, Éditions du Seuil [in French].
Hatten, R.S. (1994). Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].
Hatten, R.S. (2004). Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes: Mozart, Beethoven, Schubert. (Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].
Medushevskii, V. (1976). O zakonomernostiakh i sredstvakh khudozhestvennogo vozdeistviia muzyki [On the regularities and means of artistic influence of music]. Moscow: Muzyka [in Russian].
Monelle, R. (2000). The Sense of Music: Semiotic Essays. Princeton: Princeton University Press [in English].
Monelle, R. (2006). The Musical Topic: Hunt, Military, Pastoral (Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].
Monelle, R. (n.d.). Linguistics and Semiotics in Music. Chur, Switzerland: Harwood Academic Publishers [in English].
Musorgskii, M. P. (1974). Boris Godunov. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Mussorgsky, M. (1975). Boris Godunov. (D. Lloyd-Jones, Trans.). London: Oxford University Press [in English].
Ratner, L.G. (1980). Classic Music: Expression, Form and Style. New York: Schirmer Books [in English].
Searle, J.R. (1979). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511609213 [in English].
Serl, Dzh.R. (1986). Chto takoe rechevoi akt [What is a speech act]. Novoe v zarubezhnoi lingvistike, 17, 151-169 [in Russian].
Ship, S.V. (2001). Muzykalnaia rech i iazyk muzyki [Musical speech and language of music]. Odessa [in Russian].
Siuta, B. (2011). Novi terminolohichni paradyhmy v metamovi suchasnoho muzykoznavstva [New terminological paradigms in the metamorphosis of contemporary musicology]. In Aktualni yavyshcha u suchasnykh slov’ianskykh movakh i literaturakh [Current phenomena in modern Slavic languages and literature] (pp. 41-45). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc [in Ukrainian].
Siuta, B. (2012). Zhanry muzychnoi movy: postanovka pytannia [Genres of musical language: statement of the question]. Ukrainske muzykoznavstvo, 38, 138-159 [in Ukrainian].
Siuta, B. (2014). Movne poniattia zhanrovyi typ u terminolohichnomu korpuci teorii muzyky [Language concept genre type in the terminology of the theory of music]. In Současné slovanské jazyki a literatury: tradice a současnost [Contemporary Slavic Languages and Literature: Tradition and Present] (pp. 159-167). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc [in Ukrainian].
Tarasti, E. (1994). A Theory of Musical Semiotics. Bloomington and Indianapolis, IN: Indiana University Press. doi: 10.2307/j.ctt20060dh [in English].
Tarasti, E. (2001). Existential Semiotics. Bloomington and Indianapolis, IN: Indiana University Press [in English].
Wierzbicka, A. (1983). Genry mowy [Genry of speech]. In T. Dobrzyńska, & E. Janus (Eds.), Tekst i zdanie [Text and sentence] (pp. 125-137). Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Богдан Сюта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.