Дитячий хор як виконавський феномен
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153380Ключові слова:
дитячий хор, дитячий хоровий спів, виконавський феномен, емерджентність, ангелоподібністьАнотація
У ХХ ст. внаслідок накопичення безцінного досвіду видатних хормейстерів-практиків і композиторської спадщини, формування професійної гілки дитячої хорової творчості та колективів любительського рівня, теоретичних і методико-виховних процесів «відкриття дитинства» дитяче хорове виконавство виокремлюється в самостійний вид із власною специфікою навчання, тембро-звуковими комплексами, репертуаром, функціональними й символічними знаками, набуваючи сьогодні статусу повноправної частини мистецького тезаурусу. Дослідження присвячене вивченню специфічних аспектів функціонування дитячого хору як виконавського феномену. Використовуються комплекс загальнонаукових та спеціальних методів, серед яких – естетичний, історико-культурологічний, узагальнюючий, музикознавчий. Позицією наукової новизни виступає виявлення феноменологічних ознак дитячого хорового співу в музично-виконавському аспекті. Висновки: з погляду виконавства, зокрема первісної гетерофонності, хорового строю, утворення «злитних» унісонів з багатьох індивідуальних тембрів-голосів і співвідношення їх у хоровому багатоголоссі – хор уособлює риси синергизму; а погляду організованого (ритуалом, регентом, диригентом) хорового звучання – емерджентності. У дитячому хорі синтезуються в «непростій сумі»: емерджентні властивості колективної творчої дії, загальнохорового культурно-мистецького континууму з додатковою лінією специфічно-музичного емерджентного розвитку-становлення та іманентні емерджентні особливості дитячого образу світу з його «алогічними» стрибками, асоціаціями, перетвореннями. ігровими інтенціями, перманентним оновленням, «ангельською» щирістю-чистотою помислів та голосової тембральності, утворюючи ще один ряд емерджентних результативних виходів. Усе це зумовлює феноменологічний статус дитячого хору як виконавського явища, специфічної емерджентної цілісності, автономної мистецької одиниці, виховально-освітньої парадигми, культурного знаку.
Посилання
Alekseev, E. (1986). Ranefolklornoe intonirovanie: Zvukovyisotnyiy aspekt [Unrefronted intonation: Pitch Aspect]. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Chernyishevskiy, N. (1938). Esteticheskoe otnoshenie iskusstva k deystvitelnosti [Aesthetic attitude of art to reality]. In N.G. Chernyishevskiy. Stati po estetike. Moscow: Gosudarstvennoe sotsialno-ekonomicheskoe izdatelstvo [in Russian].
Dyachkova, L.S. (1985). Melodika [Melody]. Moscow: GMPI im. Gnesinyih [in Russian].
Kaluzhnikova, T.I. (2005). Akusticheskiy tekst rebenka (po materialam, zapisannyim ot sovremennyih rossiyskih gorodskih detey) [Acoustic text of a child (based on materials recorded from modern Russian urban children)]. (Doctor’s thesis). State Institute for Art Studies, Moscow [in Russian].
Kartseva, G.A. (2004). Ritm kak kulturno-antropologicheskiy fenomen [Rhythm as a cultural and anthropological phenomenon]. (Doctor’s thesis). RAS Institute of Philosophy, Moscow [in Russian].
Kasatkina, Z.A. (2013). Razvitie horovogo iskusstva v hudozhestvennoy kulture Rossii. (Candidate’s thesis). Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg [in Russian].
Kazachkov, S.A. (1998). Dirizher hora – artist i pedagog[Choir Conductor – Artist and Teacher]. Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya [in Russian].
Osadchaia, S.V. Problema sobornosti yak faktor avtorskoho styliu pravoslavnoi liturhiinoi tradytsii [The problem of unity as a factor of the author's style of the Orthodox liturgical tradition]. Muzychnemystetstvo i kultura, (21), 198-205. doi: 10.31723/2524-0447-2015-21-198-205 [in Ukraine].
Redko, A.M. (2011). Funktsionalnost hora v prostranstve drevnegrecheskogo predstavleniya [The functionality of the choir in the space of the ancient Greek representation]. Molodoy uchenyiy, 28 (5), 157-161 [in Russian].
Shatova, I.V. (2005). Stilevyie osnovyi odesskoy horovoy shkolyi (Candidate’s thesis). Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Odessa [in Russian].
Ship, V.I. (1966). Pigrov K.K. – ispolnitel-dirizher [Pigrov K.K. – performer-conductor]. Odessa: Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music Library [in Russian].
Skrebkov, S. (1973). Hudozhestvennyie printsipyi muzyikalnyih stiley [Artistic principles of musical styles]. Moscow: Muzyika [in Russian].
Suhantseva, V.K. (1990). Kategoriya vremeni v muzyikalnoy kulture [Category time music culture]. Kiev: Lyibid [in Russian].
Vyigotskiy, L.S. (1987). Psihologiya iskusstva [Psychology of art]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Лариса Долинська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.