DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153371

Інтенціонально-культурологічні аспекти стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта

Oleksandr Opanasiuk

Анотація


Стаття присвячена стилю tintinnabuli й творчості естонського композитора Арво Пярта. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю визначення особливостей цих явищ, їхньої культурологічної підоснови, що дає змогу охарактеризувати їх у контексті процесуального буття Європейської культури та закономірностей її розвитку в інтенціональний період становлення (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.). Мета статті – аналіз стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта в контексті авторської концепції інтенціоналізму культури й мистецтва. Застосовано такі методи дослідження: культурно-історичний – для розгляду стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта в контексті процесуального буття Європейської культури в інтенціональний період її становлення; процесуально-структуральний – для визначення структурної динаміки і смислів, які зумовлюють розвиток музичної культури ХХ – початку ХХІ ст.; порівняльний метод – для аналізу музики композиторів авангардного напряму, виявлення відмінностей та визначення характерних рис стилю tintinnabuli і творчості Арво Пярта; інтенціонально-культурологічний – для визначення базових принципів інтенціоналізму, що детермінують їхній розвиток. Наукова новизна роботи полягає в розробленні нового напряму дослідження цих явищ, який базується на культурологічній основі та авторській концепції інтенціоналізму культури й мистецтва. Стиль tintinnabuli й творчість Арво Пярта вирізняються надзвичайною оригінальністю. У сучасній музичній культурі аналогів цьому стилю, як і подібної техніки композиції, немає. Водночас стиль tintinnabuli й творчість Пярта не виходять за межі та виражають характерний зміст буття Європейської культури в заключний – інтенціональний – період її розвитку. Своєрідність цих явищ зумовлена моделюванням інтенції, спрямованої на дослідження звершеного культурного формування на основі актуалізації таких базових принципів інтенціоналізму: феноменологізму, прогностики, а також периферійності, інтро-ретро-спекції і компіляції, екстенсії у феноменологічній і прогностичній їхній наповненості.

Ключові слова


стиль tintinnabuli; Арво Пярт; концепція інтенціоналізму культури й мистецтва; базові принципи інтенціоналізму

Повний текст:

PDF

Посилання


Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections]. (2014). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Braunays, L. (2014). Vvedenie v stil tintinnabuli [Introduction to tintinnabuli style]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 125-193). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Holopova, V.N. (2015). Rossiyskaya akademicheskaya muzyika posledney treti XX – nachala XXI vekov (zhanryi i stili) [Russian academic music of the last third of the XX – early XXI centuries (genres and styles)]. Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].

Kareda, S. (2014). Nazad k istokam [Back to basics]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 195-203). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Katunyan, M.I. (2007). Minimalizm i repetitivnaya tehnika. "Novaya prostota" [Minimalism and tutorial technique. "New simplicity"]. In Teoriya sovremennoy kompozitsii (pp. 479-481, 485-486). Moscow: Muzyika [in Russian].

Kyugeryan, T.S. (2003). Forma v muzyike XVII–XX veka [Form in music of the XVII–XX centuries] (2nd ed.). Moscow: Kompozitor [in Russian].

Opanasiuk, O.P. (2018). Intentsionalnist u prostori kultury: mystetstvoznavchyi, kulturolohichnyi ta filosofskyi aspekty [Intensionality in cultural space: art studies, cultural and philosophical aspects] [Monograph] (2nd ed.). Kyiv: Aura Buks [in Ukrainian].

Peletsis, G.E. (2004). Printsip additsii v “Tabula rasa” Arvo Pyarta. Paradoks slyishimoy prostotyi i zrimoy slozhnosti [The principle of addiction in “Tabula rasa” by Arvo Pyart. The paradox of audible simplicity and visible complexity]. In Nauchnyie trudyi Moskovskoy gosudarstvennoy konservatorii im. P.I. Chaykovskogo (Collection 47: Novoe sakralnoe prostranstvo. Duhovnyie traditsii i sovremennyiy kulturnyiy kontekst, Proceedings of the Scientific Conference, pp. 142-153). Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].

Restano, E. (2014). Besedyi s Arvo Pyartom [Conversations with Arvo Pyart]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 17–123). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Savenko, S.I. (1991). Strogiy stil Arvo Pyarta [Arvo Pyart’s strict style]. Sovetskaya muzyika, 10, 15-19 [in Russian].

Shvets, H. (2012). «Mein weg» Arvo Piarta v konteksti postmodernizmu [“Mein weg” by Arvo Pyart in context of postmodernism]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu im. I. Franka. Series: Mystetstvoznavstvo, 11, 31-44 [in Ukrainian].

Sposobin, I.V. (1980). Muzyikalnaya forma [Musical form] (6th ed.). Moscow: Muzyika [in Russian].

Sylvestrov, V. (2011). Dochekatysia muzyky. Lektsii-besidy: Za materialamy zustrichei, orhanizovanykh Serhiiem Piliutykovym [Wait for music. Lecture-talks: According to the protests of meetings organized by Sergei Pilyutykov]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Tokun, E.A. (2010). Arvo Pyart. Tintinnabuli: tehnika i stil [Arvo Pyart. Tintinnabuli: technique and style]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Moscow State Tchaikovsky Conservatory, Moscow [in Russian].

Tokun, E.A. (2011). Algoritmyi formyi tintinnabuli v muzyike Arvo Pyarta. Opyit analiza “Sanctus” iz “Missa syllabica”, “Trisagion”, “Fratres” [Algorithms of the tintinnabuli form in the music of Arvo Pyart. Experience analysis “Sanctus” from “Missa syllabica”, “Trisagion”, “Fratres”]. In Pamyati Evgeniya Vladimirovicha Nazaykinskogo: Intervyu. Stati. Vospominaniya [In memory of Yevgeny Vladimirovich Nazaikinsky: Interview. Articles. Memories] (pp. 224-236). Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2018 Олександр Опанасюк

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |