Інтенціонально-культурологічні аспекти стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153371Ключові слова:
стиль tintinnabuli, Арво Пярт, концепція інтенціоналізму культури й мистецтва, базові принципи інтенціоналізмуАнотація
Стаття присвячена стилю tintinnabuli й творчості естонського композитора Арво Пярта. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю визначення особливостей цих явищ, їхньої культурологічної підоснови, що дає змогу охарактеризувати їх у контексті процесуального буття Європейської культури та закономірностей її розвитку в інтенціональний період становлення (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.). Мета статті – аналіз стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта в контексті авторської концепції інтенціоналізму культури й мистецтва. Застосовано такі методи дослідження: культурно-історичний – для розгляду стилю tintinnabuli й творчості Арво Пярта в контексті процесуального буття Європейської культури в інтенціональний період її становлення; процесуально-структуральний – для визначення структурної динаміки і смислів, які зумовлюють розвиток музичної культури ХХ – початку ХХІ ст.; порівняльний метод – для аналізу музики композиторів авангардного напряму, виявлення відмінностей та визначення характерних рис стилю tintinnabuli і творчості Арво Пярта; інтенціонально-культурологічний – для визначення базових принципів інтенціоналізму, що детермінують їхній розвиток. Наукова новизна роботи полягає в розробленні нового напряму дослідження цих явищ, який базується на культурологічній основі та авторській концепції інтенціоналізму культури й мистецтва. Стиль tintinnabuli й творчість Арво Пярта вирізняються надзвичайною оригінальністю. У сучасній музичній культурі аналогів цьому стилю, як і подібної техніки композиції, немає. Водночас стиль tintinnabuli й творчість Пярта не виходять за межі та виражають характерний зміст буття Європейської культури в заключний – інтенціональний – період її розвитку. Своєрідність цих явищ зумовлена моделюванням інтенції, спрямованої на дослідження звершеного культурного формування на основі актуалізації таких базових принципів інтенціоналізму: феноменологізму, прогностики, а також периферійності, інтро-ретро-спекції і компіляції, екстенсії у феноменологічній і прогностичній їхній наповненості.Посилання
Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections]. (2014). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].
Braunays, L. (2014). Vvedenie v stil tintinnabuli [Introduction to tintinnabuli style]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 125-193). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].
Holopova, V.N. (2015). Rossiyskaya akademicheskaya muzyika posledney treti XX – nachala XXI vekov (zhanryi i stili) [Russian academic music of the last third of the XX – early XXI centuries (genres and styles)]. Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].
Kareda, S. (2014). Nazad k istokam [Back to basics]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 195-203). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].
Katunyan, M.I. (2007). Minimalizm i repetitivnaya tehnika. "Novaya prostota" [Minimalism and tutorial technique. "New simplicity"]. In Teoriya sovremennoy kompozitsii (pp. 479-481, 485-486). Moscow: Muzyika [in Russian].
Kyugeryan, T.S. (2003). Forma v muzyike XVII–XX veka [Form in music of the XVII–XX centuries] (2nd ed.). Moscow: Kompozitor [in Russian].
Opanasiuk, O.P. (2018). Intentsionalnist u prostori kultury: mystetstvoznavchyi, kulturolohichnyi ta filosofskyi aspekty [Intensionality in cultural space: art studies, cultural and philosophical aspects] [Monograph] (2nd ed.). Kyiv: Aura Buks [in Ukrainian].
Peletsis, G.E. (2004). Printsip additsii v “Tabula rasa” Arvo Pyarta. Paradoks slyishimoy prostotyi i zrimoy slozhnosti [The principle of addiction in “Tabula rasa” by Arvo Pyart. The paradox of audible simplicity and visible complexity]. In Nauchnyie trudyi Moskovskoy gosudarstvennoy konservatorii im. P.I. Chaykovskogo (Collection 47: Novoe sakralnoe prostranstvo. Duhovnyie traditsii i sovremennyiy kulturnyiy kontekst, Proceedings of the Scientific Conference, pp. 142-153). Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].
Restano, E. (2014). Besedyi s Arvo Pyartom [Conversations with Arvo Pyart]. In Arvo Pyart: besedyi, issledovaniya, razmyishleniya [Arvo Pyart: conversations, research, reflections] (pp. 17–123). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].
Savenko, S.I. (1991). Strogiy stil Arvo Pyarta [Arvo Pyart’s strict style]. Sovetskaya muzyika, 10, 15-19 [in Russian].
Shvets, H. (2012). «Mein weg» Arvo Piarta v konteksti postmodernizmu [“Mein weg” by Arvo Pyart in context of postmodernism]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu im. I. Franka. Series: Mystetstvoznavstvo, 11, 31-44 [in Ukrainian].
Sposobin, I.V. (1980). Muzyikalnaya forma [Musical form] (6th ed.). Moscow: Muzyika [in Russian].
Sylvestrov, V. (2011). Dochekatysia muzyky. Lektsii-besidy: Za materialamy zustrichei, orhanizovanykh Serhiiem Piliutykovym [Wait for music. Lecture-talks: According to the protests of meetings organized by Sergei Pilyutykov]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Tokun, E.A. (2010). Arvo Pyart. Tintinnabuli: tehnika i stil [Arvo Pyart. Tintinnabuli: technique and style]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Moscow State Tchaikovsky Conservatory, Moscow [in Russian].
Tokun, E.A. (2011). Algoritmyi formyi tintinnabuli v muzyike Arvo Pyarta. Opyit analiza “Sanctus” iz “Missa syllabica”, “Trisagion”, “Fratres” [Algorithms of the tintinnabuli form in the music of Arvo Pyart. Experience analysis “Sanctus” from “Missa syllabica”, “Trisagion”, “Fratres”]. In Pamyati Evgeniya Vladimirovicha Nazaykinskogo: Intervyu. Stati. Vospominaniya [In memory of Yevgeny Vladimirovich Nazaikinsky: Interview. Articles. Memories] (pp. 224-236). Moscow: Moscow Conservatory [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Олександр Опанасюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.