Розквіт українсько-польського музичного мистецтва в XVI ст.

Автор(и)

  • Микола Підгорбунський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-2678-5147

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331196

Ключові слова:

чотириголосна поліфонія, музичні композиції, реформаційні течії, теоретичні праці, піснеспіви

Анотація

Мета дослідження – визначити основні чинники розквіту українсько-польського мистецтва наприкінці XV–XVI ст. та проаналізувати творчу діяльність співаків, музикантів і теоретиків цього періоду. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні історичного, джерелознавчого та мистецтвознавчого методів, які дали змогу визначити чинники й проаналізувати процес розквіту українсько-польського музичного мистецтва. Для окреслення часових характеристик досліджуваного матеріалу використано хронологічний метод. Актуальність публікації пов’язана з безупинним інтересом до процесу активної співпраці українських та польських музикантів і композиторів наприкінці XV–XVI ст. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що визначено основні чинники розквіту українсько-польського мистецтва в означений період. Висновки. Основні чинники розквіту українсько-польського мистецтва: історико- політична ситуація; багато українців здобували музичну освіту в польських закладах; під тиском контрреформації польські співаки, композитори і теоретики знаходили притулок у маєтках українських магнатів, де співпрацювали з українцями в спільних хорових та інструментальних колективах.

Біографія автора

Микола Підгорбунський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Il’inskii, A., & Pakhul’skii, G. (Eds.). (1904). Biografii kompozitorov" s" IV–XX vekov" [Biographies of composers from the 4th to the 20th centuries]. Izdanie K. A. Durnovo [in Russian].

Michalski, G., Obniska, E., Swolkień, H., & Waldorff, J. (1984). Dzieje muzyki polskie [History of Polish music] (2nd ed.). Interpres [in Polish].

Nudha, H. A. (1982). Pershi mahistry i doktory: ukrainski studenty v universytetakh Yevropy XIV–XVIII st. [The first masters and doctors: Ukrainian students in European universities of the 14th–18th centuries]. Zhovten, 3, 74 [in Ukrainian].

Reese, G. (1954). Music in the Renaissance. W. W. Norton & Co [in English].

Szweykowska, A., & Szweykowski, Z. M. (1964). Wacław z Szamotuł – renesansowy muzyk i poeta. Szkic biograficzny [Wacław of Szamotuły – Renaissance musician and poet. Biographical sketch]. Muzyka, 1–2, 2–28 [in Polish].

Tazbir, J. (1996). Reformacja – kontrreformacja – tolerancja [Reformation – Counter- Reformation – Tolerance]. Dolnośląskie [in Polish].

Tsalai-Yakymenko, O. S. (1974). Kyivska notatsiia yak reliatyvna systema (za rukopysamy XVI– XVII stolit) [Kyiv notation as a relative system (based on manuscripts of the 16th–17th centuries)]. Ukrainske muzykoznavstvo, 9, 197–224 [in Ukrainian].

Witkowska-Zaremba, E. (2001, January 20). Sebastian z Felsztyna. In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.25287 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Підгорбунський, М. (2025). Розквіт українсько-польського музичного мистецтва в XVI ст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 70–78. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331196

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ