Українська дискографія часів радянського поневолення: основні тенденції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269682

Ключові слова:

українська музика, українські композитори, звукозаписи, грамзапис, статистика

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати доступний масив інформації про грамофонні платівки із записами творів українських композиторів, виданих в СРСР, виявити їх жанрове багатоманіття, коло персоналій та оцінити масштаби ідеологічного впливу радянської номенклатури. Методологія дослідження спирається на статистичний аналіз даних за допомогою програми Excel. Наукова новизна дослідження. Статистичний аналіз сукупної дискографії української музики застосовується вперше. Висновки. На окресленому етапі досліджень доступним для статистичного аналізу є масив грамофонних записів українських авторів, виданих з 1926 по 1980 рр., що охоплює близько 126 видань. Проведений аналіз показує, що найбільшу кількість видань серед українських авторів мають дискографії М. Лисенка, І. Шамо та А. Кос-Анатольського. Найчастіше видавалися твори у пісенному та хоровому жанрах – близько 2/3 усього асортименту, решта припадає на опери та номери з опер, камерно-інструментальні, симфонічні, ансамблеві твори, твори для капели бандуристів та ансамблів бандуристок. Радянсько-комуністична тематика становить до 10 % усього асортименту грамплатівок, причому найбільшу частку вона складає в хоровому жанрі (близько 30 %). Показано, що переважна більшість композиторів, що жили за часів радянського поневолення, мали понад 15 виданих записів творів лише в тому разі, якщо хоча б один з них був радянсько- комуністичної тематики. Переважна більшість композиторів, чиї твори були випущені на грамплатівках – чоловіки, а автори записаних творів радянської тематики – виключно чоловіки.

Біографія автора

Андрій Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри музичного мистецтва

Посилання

Bernikov, Yu. (n.d.). About this site. Russian-records.com. https://www.russian-records.com/about.php [in English].

Krechko, N. M. (2015). Khorova kultura Ukrainy 60–80-kh rr. XX st. Repertuar. Kontsertna diialnist. Vplyv na suchasnist [Choral culture of Ukraine in the 60s–80s of the 20th century. Repertoire. Concert activity. Impact on modernity]. Literature and Culture of Polissya, 79, 274–280 [in Ukrainian].

Maksymiuk, S. (2003). Z istorii ukrainskoho zvukozapysu ta dyskohrafii [From the history of Ukrainian sound recording and discography]. Ukrainian Catholic University Publishing [in Ukrainian].

Vallin, Ya., Mesle, F., Adamets, S., & Pyrozhkov, S. (2005). Nova otsinka vtrat naselennia Ukrainy protiahom kryz 1930-kh ta 1940-kh rokiv [A new assessment of the losses of the population of Ukraine during the crises of the 1930s and 1940s]. Demography and social economy, 2, 7–29 [in Ukrainian].

Zheleznyi, A. (1989). Nash drug – gramplastinka [Our friend is a gramophone record]. Muzychna Ukraina [in Russian].

Zheleznyi, A. (Comp.). (1981). Ukrainskaya muzyka v gramzapisi [Ukrainian music on record] [Catalogue]. Ukrainskoe otdelenie Muzykal'nogo fonda SSSR [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22

Як цитувати

Бондаренко, А. (2022). Українська дискографія часів радянського поневолення: основні тенденції. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(2), 208–217. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269682

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ