Історія розвитку орнаментики в музиці, принципи її формування та стиль виконання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219167

Ключові слова:

орнаментика, Бароко, клавірна музика, стиль, фортепіано, прикраса, виконання

Анотація

У статті досліджується історія розвитку орнаментики в клавірній музиці, принципи її формування та стилі виконання. Попри те, що орнаментика зазнавала різноманітних змін за змістом залежно від періоду, вона є одним з основних засобів вираження клавірної музики. Орнаментика проявляється в різних формах та є не тільки прикладом прикраси, а й виступає в ролі основного компонента в створенні твору. Також прикраси мають істотну вагу як естетичний чинник.

Мета дослідження полягає в розгляді принципу історичного розвитку орнаментики, класифікуванні її видів та визначенні ролі в музиці. Водночас, в рамках проведеного дослідження, вноситься ясність в поняття про стиль орнаментики в клавірній музиці Західної Європи.

Методологія дослідження базується на комплексному музично-аналітичному, теоретичному та історичному аналізі, узагальненні наукової літератури музикознавців Західної Європи й Росії на тему орнаментики.

Наукова новизна дослідження. Вперше, в рамках музикознавства Азербайджану, досліджено особливості, принципи виконання орнаментики в західноєвропейській клавірній музиці.

Висновки. Орнаментика має важливе значення для клавірної музики Західної Європи і виступає в ролі її основного засобу вираження. Її розвиток в клавірній музиці безпосередньо пов'язаний з мистецтвом імпровізації, в якому прикраси вважаються головним засобом вираження. Орнаментика є не тільки прикрасою мелодії – поряд зі структурою вона відіграє важливу роль для створення ритмічної будови твору, художнього змісту твору, форми та фактури. Музикознавці розглядали орнаментику у різних аспектах і класифікували її в різноманітних формах. У сучасний період орнаментика підрозділяється на дві групи: у вигляді прикрас і вільна орнаментика.

Однією з основних особливостей клавірної музики Західної Європи є те, що вона відображає в собі музичні традиції того періоду. Відзначимо, що орнаментика в клавірній музиці пройшла етап свого високого розвитку в епоху Бароко. Основною характерною особливістю тут виступає відсутність регламентації орнаментики, її зміна залежить від школи, стилю виконання. Але пізніше поняття стилю в прикрасах було втрачено. Так, в епоху Класицизму прикраси вже регламентувалися і була прийнята загальна система прикрас в європейській клавірній музиці.

Біографія автора

Gunel Bakirova, Бакинська музична академія імені Узеіра Гаджибейлі

Докторант

Посилання

Bach, C. P. E. (2005). Opyt Istinnogo Iskusstva Klavirnoy Igry [Experience of the True Art of Keyboard Performance] (E. Yushcshkevich, Trans.). Early Music [in Russian].

Beyschlag, A. (1978). Ornamentika v Muzyke [Ornamentation in Music] (Z. Vizel, Trans.). Muzyka [in Russian].

Couperin, F. (1937). Izbrannye P'esy dlya Klavesina [Selected Pieces for Clavecine] (O. A. Serova- Khortik, Trans.). Muzyka [in Russian].

Dadelsen, G. von. (1966). Verzierungen [Ornaments]. In Musik in Gesichte und Gegenwart (Vol. 13, pp. 1526-1527). Bärenreiter-Verlag [in German].

Druskin, M. (1960). Klavirnaya Muzyka Ispanii, Anglii, Niderlandov, Frantsii, Italii, Germanii XVI-XVIII Vekov [Keyboard Music of Spain, England, the Netherlands, France, Italy, Germany of the XVI-XVIII Centuries]. Gosmuzizdat [in Russian].

Genike, R. (1896). Istoriya Fortepiano v Svyazi s Istoriey Fortepiannoy Virtuoznosti i Literatury [The History of the Piano in Connection with the History of Piano Virtuosity and Literature] (Pt. 1). P. Yurgenson [in Russian].

Harnoncourt, N. (2009). Muzyka Yazykom Zvukov: Put' k Novomu Ponimaniyu Muzyki [Music by the Language of Sounds: The Path to a New Understanding of Music] (I. Prikhod'ko, Trans.). N.p. [in Russian].

Jacobi, E. (1967). Verzierungen [Ornaments]. In Riemann Musik Lexikon. B. Schott's Sohne [in German].

Leichtentritt, H. (1908-1909). Zur Verzierungslehre [To the Ornament Doctrine]. In Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft [Edited Volumes of the International Music Society] (Vol. 10, pp. 613-633). Breitkopf & Hartell [in German].

Mikhailov, M. K. (1965). O Ponyatii Stilya v Muzyke [Regarding the Concept of Style in Music]. Voprosy Teorii i Estetiki Muzyki, 4, 16-28 [in Russian].

Neumann, F. (1988). Interpretation Problems of Ornament Symbols and Two Recent Case Histories: Hans Klotz on Bach, Faye Fergusonon Mozart. Performance Practice Review, 1(1), Article 7. https://doi.org/10.5642/perfpr.198801.01.7.

Ornamentika [Ornamentation]. (1955). In Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [Great Soviet Encyclopedia] (Vol. 31, pp. 216-217). Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [in Russian].

Sadie, J. A. (Ed.). (1990). Companion to Baroque Music. University of California Press.

Williams, P., & Ledbetter, D. (n.d.). Continuo [basso continuo]. In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06353.

Yurovskiy, A. (1945). Frantsuzskaya Muzykal'naya Ornamentika [French Musical Ornamentation] [Doctoral Dissertation]. Moscow [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-18

Як цитувати

Bakirova, G. (2020). Історія розвитку орнаментики в музиці, принципи її формування та стиль виконання. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 3(2), 169–180. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219167

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ