Просторові ефекти в звучанні музики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204336

Ключові слова:

мізанфонія, псевдомізанфонічний ефект, простір у музиці, стафажна функція, оркестровка, інструментування, оркестровий фон, стереофонічність

Анотація

Говорячи про музику, заведено проводити більш-менш виправдані аналогії з реаліями повсякденного життя, явищами науки або суміжними видами мистецтва. Такі аналогії можуть в одних випадках приводити до помилок, в інших – до відкриттів. В статті обговорено метафоричні образи (зокрема просторові) у висловлюваннях про музику, проаналізовано випадки запозичення термінології природних і мистецтвознавчих наук в музично-теоретичних дослідженнях. Показано, що терміни, запозичені музикознавством із природничих і гуманітарних наук, мають різну смислову глибину.

Мета дослідження – виявити художні та технічні прийоми, що викликають просторові відчуття, уявлення й ілюзії при сприйнятті музики.

Методологія дослідження. Використано методи порівняльного вивчення музики та інших видів мистецтва, зокрема, живопису і театру, методи спостереження, зіставлення, теоретичного узагальнення.

Наукова новизна дослідження полягає у виявленні стафажної функції елементів контрастно-компонентних фонів в оркестровому стилі Н. Римського-Корсакова. Також пояснено генезис і значення музикознавчого терміна «мізанфонія», утвореного за аналогією з терміном «мізансцена», що застосовується в театрознавстві та режисурі. Наведено приклади використання мізанфонічних і псевдомізанфонічних прийомів і ефектів в музичних творах композиторів різних епох (зокрема з музики Дж. Пуччіні, Л. Ноно, Г. Канчелі та ін.). На прикладах з музикознавчої літератури показано і пояснено принципову відмінність між термінами «мізанфонія» і «стереофонія».

Висновки стосуються розуміння мізанфонії як локалізації та взаємопереміщення джерел звуку в певний момент виконання музичного твору, ствердження важливості просторових уявлень для слухацького сприйняття і професійного аналізу музики. Спростовано твердження Е. Курта про відсутність просторового моменту в музично-чуттєвих враженнях.

Біографія автора

Hryhorii Hanzburh, Інститут музикознавства

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Barsova, I. A. (1975). Simfonii Gustava Malera [Symphonies of Gustav Mahler]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Bybyk, S. P., & Siuta, H. M. (2005). Slovnyk inshomovnykh sliv. Tlumachennia, slovotvorennia ta slovovzhyvannia: Blyzko 35000 sliv i slovospoluchen [Dictionary of foreign words. Interpretation, word formation and word usage: About 35,000 words and phrases]. Folio [in Ukrainian].

Eisenstein, S. (1964). Izbrannye proizvedeniia v shesti tomakh [Selected Works in Six Volumes] (Vol. 1). Iskusstvo [in Russian].

Hansburg, G. (1995). O mizanfonii [About Misanthony]. In F. Mendelson-Bartoldi i traditcii muzykalnogo professionalizma [F. Mendelssohn-Bartholdy and the traditions of musical professionalism] (pp. 138-144). Institut muzykoznaniia [in Russian].

Kholopova, V. N. (1988). Kontcert – eto obshchenie [Concert is communication]. Muzykalnaia zhizn, 4, 11 [in Russian].

Kurth, E. (1975). Romanticheskaia garmoniia i ee krizis v "Tristane" Vagnera [Romantic harmony and its crisis in Wagner's Tristan] (G. Balter, Trans.). Muzyka [in Russian].

Nono, L. (1974). Interviu s Luidzhi Nono [Interview with Luigi Nono]. Sovetskaia muzyka, 4, 122-126 [in Russian].

Pavis, P. (1991). Slovar teatra [Dictionary of Theater] (K. Razlogov, Ed. trans.). Progress [in Russian].

Petrov, A. (1983). Simfonii Gii Kancheli [Symphonies of Gia Kancheli]. Klub i khudozhestvennaia samodeiatelnost, 18, 26-28 [in Russian].

Stravinsky, I. (1971). Dialogi [Dialogues] (V. A. Linnik, Trans.). Muzyka [in Russian].

Zeifas, N. (1975). Concerto grosso v muzyke barokko [Concerto grosso in baroque music]. In Problemy muzykalnoi nauki [Problems of music science] (Iss. 3, pp. 379-406). Sovetskii kompozitor [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-12

Як цитувати

Hanzburh, H. (2020). Просторові ефекти в звучанні музики. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 3(1), 27–36. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204336

Номер

Розділ

ПРАКТИКА