Драматургічні принципи циклічної композиції Пасхального канону (на матеріалі Ірмологіона 70-х – 80-х рр. XVII ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204335

Ключові слова:

Пасхальний канон, драматургія, цикл, риторика, поетика, пісня, ірмос

Анотація

Церковна богослужбова практика впродовж століть сформулювала досконалі музичні форми, структура яких побудована на внутрішніх жанрах, об’єднаних спільною ідеєю усіх частин. Класифікація їх музичної драматургії визначається музично-філологічним компонентом, що вибудовує літургійно-художню цілісність циклічної форми твору. Такою формою представлений Пасхальниий канон, який займає особливе місце серед усіх творів візантійської гимнографії.

Мета дослідження – розглянути композиційну структуру жанру Пасхального канону в контексті його богословського та музично-поетичного змісту.

Методологія дослідження базується на комплексному музично-аналітичному, теоретичному та історичному аналізі.

Наукова новизна дослідження полягає у цілісному вивченні жанру канону з позиції встановлення взаємозв’язків на рівні мелосу, поетики та літургійного змісту.

Висновки. Драматургія Пасхального канону будується на основі узгодження богословських акцентів із засобами поетичного вислову та музичного інструментарію, зокрема, інтонаційного, метро-ритмічного, лейтмотивного засобів тощо. В такий спосіб досягається цілісність всіх 9 пісень канону в межах усієї циклічної форми. Загальна конструкція Пасхального канону інспірована законами риторичного мистецтва, а також визначальними засадами християнських гимнографів, чия творчість базувалася на поєднанні старозавітних і новозавітних образів. Відтак, музична й поетична логіка розгортання загальної драматургії жанру канону виявляє узгодження естетичної компоненти з домінантними акцентами богословської ідеї празника Пасхи.

Біографія автора

Iryna Kaznokh, Львівський національний університет імені Івана Франка

Аспірантка кафедри музикознавства та хорового мистецтва

Посилання

Herasymova-Persydska, N. (1987). Slovo i muzyka v XVII st. [Word and music in the XVII century]. In O. V. Myshanych (Ed.), Ukrainske literaturne barokko [Ukrainian literary baroque](pp. 272-287). Naukova dumka [in Ukrainian].

Skaballanovich, M. (1913). Tolkovyi Tipikon. Obiasnitelnoe izlozhenie Tipikona s istoricheskim vvedeniem [Explanatory Typicon. Typicon Explanatory with Historical Introduction] (Iss. 2). Tipografiia Imperatorskogo universiteta sv. Vladimira AO pechatnogo i izdatelskogo dela N. T. Korchak-Novitckogo [in Russian].

Syrotynska, N. (2014). Perlo mnohotsinne: muzychno-poetychnyi svit bohorodychnoi hymnohrafii [The Pearl of Many Values: The Musical and Poetic World of Theotokos]. Vydavets Tetiuk T. V. [in Ukrainian].

Tsalai-Yakymenko, O. (2002). Kyivska shkola muzyky XVII st. [Kiev school of music of the XVII century]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

Tymo, M. (2016, May 5). Analiz ukrainskykh perekladiv Paskhalnoho kanonu sv. Yoana Damaskyna [Analysis of Ukrainian translations of the Easter canon of St. Yoana Damaskina]. https://maksymtymo.wordpress.com/2016/05/05/%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D1%96%D0%B2-%D0%BF%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%B0/ [in Ukrainian].

Yasinovskyi, Yu. (2011). Vizantiiska hymnohrafiia i tserkovna monodiia v ukrainskii retseptsii rannomodernoho chasu [Byzantine hymnography and church monody in the Ukrainian reception of early modern times]. I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-12

Як цитувати

Kaznokh, I. (2020). Драматургічні принципи циклічної композиції Пасхального канону (на матеріалі Ірмологіона 70-х – 80-х рр. XVII ст.). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 3(1), 18–26. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204335

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ