Відеокліп та виконавський імідж як механізми посилення медіавірусної дії пісенного шлягеру (на матеріалі українських та російських композицій кінця ХХ – початку ХХІ століття)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171792

Ключові слова:

пісенний шлягер, відеокліп, мем, медіавірус, виконавський імідж, поп-музика

Анотація

Чільне місце в масовій музичній культурі належить пісенному шлягеру – явищу, деякі особливості якого досі не мають ґрунтовного осмислення. Серед них – відеокліп як специфічна форма втілення шлягеру та виконавський імідж як комунікативний засіб побутування даного феномена. З’ясування цих аспектів становить мету дослідження. Логіка досягнення зазначеної мети зумовила вибір методів дослідження: метод аналізу наукової літератури з проблеми (для виявлення ступеня її розробленості та перспективи подальших розвідок), метод інтонаційного аналізу (при дослідженні особливостей музичної мови, принципів організації цілого), функційний метод (спрямований на вивчення міри залежності предмету дослідження від соціокультурних слухацьких запитів), комунікативний метод (дозволяє враховувати чинник побутування композицій у суспільній свідомості, реакцію аудиторії на них та особистість виконавця), компаративний (для вивчення жанрово-інтонаційної та індивідуально-виконавської складових пісенного шлягеру). Націленість пісенного шлягеру на охоплення щонайширшої аудиторії зумовлює наявність у його структурі таких складових як медіавірус та мем. Вони спрямовані на апеляцію до психологічних «чутливих точок», укорінення в розумі й своє подальше поширення, вони можуть міститися на всіх рівнях пісенного шлягеру та мають за мету всебічне охоплення слухача/глядача. Висновки. Комунікативна сутність пісенного шлягеру зумовлює значущість його візуальної компоненти, представленої відеокліпом. Таке втілення пісенного шлягеру, окрім виконання репрезентативної функції, є найдієвішим медіавірусним інструментом. Окрім засобів популяризації композиції, маркетингова природа шлягеру поширюється й на конкурентоспроможність її виконавця. Цей аспект передбачає обов’язкову наявність в іміджу артиста вірусних властивостей, здатних спричинити емоційний відгук аудиторії. Репрезентативна функція виконавця пісенного шлягеру зумовлює необхідність постійної та цілеспрямованої роботи над іміджем.

Біографія автора

Ivanna Shnur, МЗВО «Київська Академія мистецтв»

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Arbatskaia, E. (2018). Biologicheskie metafory v teorii mediaa [Biological metaphors in media theory]. Verhnevolzhskij filologicheskij vestnik, 4, (15), 45-50. doi: 10.24411/2499-9679-2018-10195 [in Russian].

Brodie, R. (1996). Virus of the Mind : The New Science of the Meme. Seattle-Washington: Integral Press [in English].

Cherednichenko, T.V. (1994). Muzyka v istorii kultury [Music in the history of culture] (Vol. 1). Dolgoprudnyj: Allegro-Press [in Russian].

Chernyshov, A. (2014). Sekrety pesennogo video [The secrets of the song video] Mediamuzyka, 3. Retrieved from http://mediamusic-journal.com/Issues/3_3.html [in Russian].

Eliseeva, M. (1989). Klipy i vshlipy [Clips and sobs]. Smena, № 17, 16-17 [in Russian].

Frolov, D. (2007). “Popsa”: uproshhenie institucii iskusstva [“Pops”: the simplification of the institution of art]. Ekonomicheskaia sotciologiia, 8, 4, 60-72 [in Russian].

Gavriliuk, V. (2010). Gopniki kak fenomen v srede molodezhi [Gopnik as a phenomenon among young people]. Sotciologicheskie issledovaniia, 1, 126-131 [in Russian].

Khaprichkov, I. (2016). Operativnyi montazh klipa. Kliuchevye momenty. Videourok [Quick installation of the clip. Key points. Video tutorial]. Pervaia virtualnaia vystavka fotoindustrii. Retrieved from https://photowebexpo.ru/expo/photo_school/lessons/operational-mounting-clip-key-points-lesson [in Russian].

Kuznetcova, N. (2007). Kuda ty delsia, russkii gopnik? [Where are you, Russian Gopnik?]. Komsomolskaia pravda. Retrieved from https://www.crimea.kp.ru/daily/23915.4/68429/ [in Russian].

Oleinikov, I. (2013). “Plagiat” shou [“Plagiarism” show]. CarambaMusicShow, epizod 4: “Rusish plagiatish”. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=inzxDkEn2x0 [in Russian].

Razzakov, F. (2003). Alla Pugacheva: Po stupeniam slavy [Alla Pugacheva. The steps of glory]. Moscow: Iauza [in Russian].

Rushkoff, D. (1994). Media Virus! Hidden Agendas in Popular Culture. New York: Ballantine books [in English].

Samutina, N. (2001) Muzykalnyi videoklip: poeziia segodnia [Music video: poetry today]. Neprikosnovennyi zapas, 6, (20) [in Russian].

Sapanzha, O., & Ershova, D. (2017). Art-mem v diskuse sovremennoi kultury : analiticheskie statusy i prakticheskie vozmozhnosti [Art-meme in the discussion of modern culture : analytical statuses and practical opportunities]. Mezhdunarodnyi nauchno-issledovatelskii zhurnal, 12(66), 2, 34-37. doi: 10.23670/IRJ.2017.66.038 [in Russian].

Sokoliuk, S. (2009). Obrazna struktura videoklipu: evoliutsiia rozvytku [Image structure of the video clip : the evolution of development]. Mystetstvoznavchi zapysky, 16, 132-140. [in Ukrainian].

Strakovich, Iu. (2014). Tcifroliutciia. Chto sluchilos s muzykoi v XXI veke [Digitizing. What happened to the music in the XXth century]. Moscow: Klassika–XXI [in Russian].

Sukhanov, V. (2012). Fenomen muzykalnykh leiblov v sovremennoi Rossii [The phenomenon of music labels in modern Russia]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kultury, 2, 25-28 [in Russian].

Tarasov K. (1994). Eroticheskoe kino: pro & contra [Erotic movie: pro & contra]. Sotciologicheskie issledovaniia, 4, 64-69 [in Russian].

Zhurkova, D. (2019). Slozhnaia sudba “prostykh” form: otechestvennaia traditciia izucheniia populiarnoi muzyki [Difficult fate of “simple” forms: the domestic tradition of studying popular music]. Muzykalnaia kultura, 1, 192-213. doi: 10.24411/2226-0072-2019-00009 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Shnur, I. (2019). Відеокліп та виконавський імідж як механізми посилення медіавірусної дії пісенного шлягеру (на матеріалі українських та російських композицій кінця ХХ – початку ХХІ століття). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2(1), 80–92. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171792

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ