Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784

Ключові слова:

мовленнєвий жанр, музично-мовленнєвий жанр, вербально-мовленнєвий жанр, іллокуція, іллокутивний компонент, іллокутивна мета, перлокуція, мовленнєвий акт, пресупозиція, імплікатура дискурсу, група жанрів, жанровий тип

Анотація

Мета дослідження – висвітлення проблеми взаємодії мовленнєвих, музичних і вербальних жанрів у музичних творах. Запропоновано стратегію визначення оптимальних методологічних підходів та методик аналізу такої взаємодії. В контексті розглядуваної проблеми вперше запропоновано цілісну методологію вивчення і висвітлення питання специфіки мовленнєвих актів у музичному мовленні (прямих і непрямих), таксономії музичних мовленнєвих жанрів, застосування елементів семіотичного і дискурсивного аналізу музики та музичних наративів. Положення праці проілюстровано зразками аналізу музичних творів М. Мусоргського та П. МакКартні. Висновки. Доведено однакову природу мовленнєвих жанрів у вербальному і музичному мовленні, запропоновано і подано їх таксономію, розкрито способи взаємодії та висвітлено методики дослідження.

Біографія автора

Bohdan Siuta, МЗВО «Київська Академія мистецтв»

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Agawu, K. (1991). Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classic Music [Monograph]. Princeton: Princeton University Press https://doi.org/10.1515/9781400861835 [in English].

Agawu, K. (1998). The Challenge of Musical Semiotics. In N. Cook, & M. Everist (Eds.), Rethinking Music (pp. 138-160). Oxford: Oxford University Press [in English].

Agawu, K. (2008). Beethoven’s Op. 18 No. 3, First Movement: Two Readings, with a Comment on Analysis. In D. Mirka, & K. Agawu (Eds.), Communication in Eighteenth-Century Music (pp. 230-253). Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511481376.009 [in English].

Agawu, K. (2009). Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music [Monograph]. New York: Oxford University Press [in English].

Austin, J.L. (1962). How to Do Things with Words. Cambridge: Harvard University Press [in English].

Austin, J.L. (1975). How to Do Things with Words (2nd ed.). Cambrdige, MA: Harvard University Press. doi: 10.1093/acprof:oso/9780198245537.001.0001 [in English].

Bakhtin, M.M. (1996). Problema rechevykh zhanrov [The problem of speech genres]. In Sobranie sochinenii [Collected Works] (Vol. 5, pp. 159-207). Moscow: Russkie slovari [in Russian].

Bonfeld, M. (2006). Muzyka: Iazyk. Rech. Myshlenie. (Opyt sistemnogo issledovaniia muzykalnogo iskusstva) [Music: Language. Speech. Thinking. (The experience of systematic study of musical art)] [Monograph]. St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].

Cooke, D. (1989). The Language of Music. Oxford: Oxford University Press [in English].

Greimas, A.J. (1971). Du sens. In Du sens. Essais sémiotiques (Vol. 1, pp. 7-17). Paris, Éditions du Seuil [in French].

Hatten, R.S. (1994). Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].

Hatten, R.S. (2004). Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes: Mozart, Beethoven, Schubert. (Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].

Medushevskii, V. (1976). O zakonomernostiakh i sredstvakh khudozhestvennogo vozdeistviia muzyki [On the regularities and means of artistic influence of music]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Monelle, R. (2000). The Sense of Music: Semiotic Essays. Princeton: Princeton University Press [in English].

Monelle, R. (2006). The Musical Topic: Hunt, Military, Pastoral (Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, IN: Indiana University Press [in English].

Monelle, R. (n.d.). Linguistics and Semiotics in Music. Chur, Switzerland: Harwood Academic Publishers [in English].

Musorgskii, M. P. (1974). Boris Godunov. Leningrad: Muzyka [in Russian].

Mussorgsky, M. (1975). Boris Godunov. (D. Lloyd-Jones, Trans.). London: Oxford University Press [in English].

Ratner, L.G. (1980). Classic Music: Expression, Form and Style. New York: Schirmer Books [in English].

Searle, J.R. (1979). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511609213 [in English].

Serl, Dzh.R. (1986). Chto takoe rechevoi akt [What is a speech act]. Novoe v zarubezhnoi lingvistike, 17, 151-169 [in Russian].

Ship, S.V. (2001). Muzykalnaia rech i iazyk muzyki [Musical speech and language of music]. Odessa [in Russian].

Siuta, B. (2011). Novi terminolohichni paradyhmy v metamovi suchasnoho muzykoznavstva [New terminological paradigms in the metamorphosis of contemporary musicology]. In Aktualni yavyshcha u suchasnykh slov’ianskykh movakh i literaturakh [Current phenomena in modern Slavic languages and literature] (pp. 41-45). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc [in Ukrainian].

Siuta, B. (2012). Zhanry muzychnoi movy: postanovka pytannia [Genres of musical language: statement of the question]. Ukrainske muzykoznavstvo, 38, 138-159 [in Ukrainian].

Siuta, B. (2014). Movne poniattia zhanrovyi typ u terminolohichnomu korpuci teorii muzyky [Language concept genre type in the terminology of the theory of music]. In Současné slovanské jazyki a literatury: tradice a současnost [Contemporary Slavic Languages and Literature: Tradition and Present] (pp. 159-167). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc [in Ukrainian].

Tarasti, E. (1994). A Theory of Musical Semiotics. Bloomington and Indianapolis, IN: Indiana University Press. doi: 10.2307/j.ctt20060dh [in English].

Tarasti, E. (2001). Existential Semiotics. Bloomington and Indianapolis, IN: Indiana University Press [in English].

Wierzbicka, A. (1983). Genry mowy [Genry of speech]. In T. Dobrzyńska, & E. Janus (Eds.), Tekst i zdanie [Text and sentence] (pp. 125-137). Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Siuta, B. (2019). Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2(1), 22–34. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ